Följ  medlem 265. Bosse Heimer från  Ockelbo med en båtrenovering.

Del 1. Renovering Ockelbo T15 Riviera 

 

Fick ett infall (eller anfall??) att köpa en båt!!!

Efter en kort koll på blocket.se såg jag denna gamla raritet,

Årsmodellen är samma som jag själv varför jag tänkte: ”Varför inte”!

Kontakt togs med båtens ägare – Roger - en trevlig kille från Arbrå i Hälsingland!

Efter att besiktigat båten (frun var väl inte helt imponerad av ytterligare ett ”projekt”) slog jag till. Jag hade ju trots allt fixat med båtar och kallar mig själv för båtmänniska.

 

 

 

 

 

 

Som Ockelbobo är man stolt över vad denna lilla ort producerat och gjorts sig känd för genom åren, jag tänker inte bara på båtarna utan även snöskotrar att det därför skulle bli en Ockelbobåt var det som sagt ingen tvekan om! Lite kul nostalgi är det ju också när båten numera ”kommit hem”…

 

 

 

 

 

 

 

 

Provslipning (jag är noga med andningsmask!)

Nu har jag haft båten i drygt en vecka. Vid renovering är mitt stalltips att börja se över botten på båten. Den ligger nu därför uppochner för att kunna kolla och komma åt alla skavanker.

Förra ägaren hade rödlackerat hela båten och min målsättning är att den skall återgå till färgerna: vitt skrov och rött däck.

 

 

Del 2. Renovering Ockelbo T15 Riviera

 

Hej igen…

Sedan sist har jag sysslat med följande: Slipat, Slipat, Slipat och återigen Slipat

Ja kanske inte hela tiden, jag har ju ett vanligt arbete som också måste skötas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lite annat ”båtgodis” har jag också ägnat mig åt.

Via webben har jag hittat en leverantör av en båtvindruta. Den är beställd och med hjälp av min kamrat Björn här i ”byn” som ha ren likadan båt har jag fått låna med mig rutan till leverantören. Leverans är lovad till slutet av maj. Om tiden håller kommer jag rosa dennes namn här i följetången, om inte kommer densamme att ”doppas i tjära osv….”

 

Björns renoveringsobjekt! Tack vare detta exemplar har jag klart för mig hur inredningen en gång var tänkt att se ut.

 

 

 

 

 

 

Via en annan bekantskap på webben lyckades jag hitta helt perfekta, tidsenliga Pållare och halkipar. Varianten var vanlig från mitten av 1950-1960-talet vad jag kommer ihåg.

 

 

 

 

 

 

 

Avslutningsvis för denna gång vill jag visa hur botten ser ut under rödfärgen. Hav förtröstan goda ”Ockelbobåtfans” – det ser värre ut än vad det verkligen är.

Räknar med att de närmsta veckorna spackla klart botten med ”Gelcoat filler”, sedan finslipa innan målning kommer att ske.

Jag har tänkt mig att använda mig av Internationals Perfection. En tvåkomponentsfärg som jag rollar på och finstryker med pensel. Jag hoppas på att tre lager kommer att räcka. Sista lagret kommer att våtslipas för att sedan poleras till högglans med rubbing och polermaskin. Sist kommer ett lager vax skydda botten.

 

 

 

Del 3.

 

Har nu spacklat å slipat en hel del.

Målningen blev 4 lager till slut. Mellan varje lager slipade jag till en jämn yta.

Avslutningsvis vattenslipade jag botten med 1200-papper.

Därefter polerades och slutligen hårdvaxades ytorna.

Resultatet duger då åt mig – å det är ju huvudsaken eller hur??!!

 

Första lagret…

 

 

 

 

 

 

Efter 4 lager…..

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poleringstider…….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rättvänd efter ca 6 veckor….Puh!!

Nu väntar däcket på sin duvning – det blir nog inte lika mycket jobb då detta skall bli rött…

 

 

Forts följer………

 

 

 

 

Del 4.

  

Maskerat för första lagren rödfärg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här har jag torrslipat ner ytan efter 4 lager av målning. Därefter våtslipas ytan med 1200 och 2000- papper sedan tar poleringen vid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slipmaskinen med tillhörande dammsugare är guld värd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eftersom motorn är långriggad behövs en ”bracket”.

På akterspegeln i överkant kan ni se de öglorna som också tjänstgör som infästning för trissorna till styrvajern.

 

 

 

 

 

 

 

 

Original sitter samtliga styrvajertrissor i aktans klena infästningar.

Här har jag gjort en variant till infästning av en stävögla och ett ombockat schackel.

Alla ni som har lite äldre båtar – lyd ett gott råd – kolla dessa vitala delar.

Om en trissa skulle lossna vid en undanmanöver kan en allvarlig olycka inträffa.

Jag har skruvat lite på motorn också med det får bli ett eget kapitel.

 

Forts följer…….

  

Del 5

 

 

 

 

Har tagit det lugnt ett tag – jag har jobbat samt VÄNTAT!!! på båtrutan.

Den kom till slut i torsdags v 26 (2008)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Några bilder före själva montaget av alla beslag, ruta mm.

 

Till helgen kommer brodern att hjälpa till med montaget – man behöver vara två som skruvar fast delarna…..

 

 

 

 

 

Del 6

 

 

En nygammal båt ser dagens ljus efter en ”liten” ansiktslyftning i gamla Ockelbo-Lundgren lokalerna. Nu bär det iväg till hemmagaraget för monteringen av de sista grejerna….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jämför gärna med de första bilderna….(förresten  Ockelbobåts-VD´n satt uppe till höger har någon berättat)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vindrutan blev tredelad – och är väldig stadig. Den ger bra stadga till fördäcket.

Om någon vecka är det dags för provtur!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrningen på plats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Färdigmonterad aktre styrbordstrissa  i akterspegeln. (I del 4 kan ni se den omonterad)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rutans passform och utseende är jag väldigt nöjd med – sen blev den!!! Men bra blev det!

Har även låtit göra en dekal i kromfolie som monterats på passagerarsidan av instrumentbrädan.

 

 

 

 

 

 

Del 7

 

 

Provkörning………..

 

 

 

Spännande – skall allt fungera som det är tänkt???

 

 

 

Sjön heter Bysjön och ligger mitt i Ockelbo. Här har mången Ockelbobåt provkörts!

Så även snart detta exemplar.

 

 

 

 

Det råder för närvarande lågvatten –

 

 

 

 

 

 

 

 

- så trailern får även tjänstgöra som alternativ brygga. Hunden Mizter (t.v.) tittar undrande vad husse håller på med.

Så här långt fungerar det! KUL!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercuryn 65 hp från 1966 går förvånansvärt tyst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tja – då har man kommit så långt att båten fungerar – nu väntar båtåka med sol och bad!!!.

I vinter fortsätter renoveringen med allt det invändiga…….fortsättning följer……

 

För er som vill se båten live! Kom gärna till Ockelbo den 13 / 9   2008 på ”Ockelbobåtsdagen”.  

(Se repotars under fliken "evenemang")

 

Trevlig sommar önskar jag er alla

Bosse Heimer medlem 265

 

 

Del 8

Sommaren 2009

 

Klädseln har kommit!!!

 

Efter en snörik vinter med skoteråkning kom så äntligen klädseln i måndags (8 juni-09).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har valt att anamma samma mönster som originaldynorna med undantag av röd färg istället för marinblå.

 

 

 

 

 

 

 

Båten känns nu som ganska klar… Kvar att göra: fixa lite smått under för- och akterdäck, måla insidan av skrovet plus lite annat. Men det gör jag om jag får lust någongång….

 

 

Kul att ni läst och följt min renovering. Har ni funderingar eller frågor? Maila mig på: bo.heimer@gavlenet.se

 

Trevlig båtsommar önskar medl 265.

Ockelboklubben tackar för ett strålande repotars !

Låna Har läst denna sida.
Leveransklar
Lite kul nostalgi är det ju också när båten numera ”kommit hem”
Provslipning
Slipa, slipa, slipa !
Björns renoveringsobjekt!
Tidsenliga pållare och halkipar
Så ser botten ut under rödfärgen
Första lagret
4 lager
Poleringstider
Rättvänd efter 6 veckor.
Maskering
Torrslipat
Slipmaskin och dammsugare
Ombyggd för långrigg
styrvajertrissa
Montering av vindruta
Montering av vindruta
Ute i dagsljuset igen
Jämför med bild 2. Stor skillnad!
Tredelad vindruta
Styrvaijer som originalet
styrtrissa
Nöjd med rutans passform
Kommer den att flyta?
Åter i vattnet
Rullande brygga
Mercuryn 65 hp
båtåka med sol och bad!!!.
Ny kladsel
Båten känns nu som ganska klar