Inköp och renovering av en HT19 version 1.

Årsmodell 1966 tillverkningsnummer 66005.

En berättelse av medlem 1. Hans Johansson, Timrå.

 

Jag har sedan 2003 ägt en Ockelbo T15 Riviera. Från 1960 som jag renoverat och moderniserat litegrann. Med blandannat skåp med inbyggda klaffbord. Den har fungerat riktigt bra tycker jag. Men den var förliten för mig då jag åker mycket på öppna havet. Så jag bestämde mig för att köpa en större båt.

 

Jag fann att en HT19 skulle passa mig bra, så det var bara att söka efter en som jag ville ha. Det fanns många HT19 på blocket.se men bara två som passade mina behov, som bl.an. pentry och skåp för förvaring av köksutrustning. Jag bestämde mig för den som fanns på Muskö, straxt norr Nynäshamn. Säljaren och jag kom överens och köpet var klart.

Den 24 maj 2009 kl. 07,30 kopplade jag på en hyrd båttrailer och styrde söderut mot Muskö. Väl framme så lastades båten över från bockar till vagnen, och färden hem påbörjades.

KL. 23,10 var jag hemma i Timrå igen. Så var det bara att lasta över båten på en tillfällig pallning och sedan återlämna trailern till uthyraren.

Nu står båten på gården och väntar på en riktig översyn och genomgång innan sjösättning.

Kontroll av skrov, drev, motor och inredning skulle göras. Under tiden så hade jag min T15 tillsalu på blocket.se Den blev senare såld till en kille i Söderhamn som skulle ha den i en sjö väster om Bollnäs.

Den 11 juni 2009 sjösatte jag min "nya" båt, HT19. Under den sommaren körde jag ca 400 sjömil utan problem och jag var helnöjd med båten. Med andra ord ett rätt val av båt.

Den 8 oktober var det så daggs att ta upp båten för denna gång.

Nu skriver vi våren 2010 och tankarna om att göra några ändringar på båten började rulla i huvudet.

Det första som slog mig var kapellet i taket. Så fort det hade regnat så samlades det vatten uppe på det som i en säck. Så därför tog jag och funderade ut hur jag skulle lösa det på bästa sätt.

Det blev en taklucka av plexiglas som gick att öppna ovanför förarplatsen.

Hade även kommit på att montera en solcellsladdare som laddar förbrukningsbatteriet. Den fick sin plats på babords sida av takluckan, för där var den minst i vägen. Det blev även en solcellsdriven ventil monterad på taket, för värmen och fukten skulle vädras ut bättre.

Skaffade även ett passande tyg till gardiner och draperi, så det blev lite mer hemtrevligt i båten och man kunde dölja allt "skräp" man har under fördäcket.

 

Så den 9 maj 2010 var det dags för sjösättning och min båtsommar började.

Utflykterna blev både många och långa med övernattning och dagsturer.

Den sommaren körde jag hela 623,8 sjömil alldeles problemfritt.

 

12 oktober 2010 var det så dags att åter ta upp båten för vinterförvaring.

Med sorg i ögat insåg jag att sommaren var över för denna gång.

Men man fick tänka på alla trevliga dagar med båten så gick vintern lite fortare.

Nu har vi kommit en bit in i november 2010 och jag har fått en idé att göra en ny praktiskare inredning. Två nya skåp skall byggas. Skåpen ska stå längs med båten mittemot varandra och inte som de är nu. Jag räknar med att det kommer att bli större durkyta (golvyta) så skåpen får inte bli bredare än max30 cm. Det måste bli ett skåp med lådor samt disk- och tvättmöjligheter och med rinnande vatten. Det andra skåpet ska innehålla ett gasolkök och lådor för bestick samt diverse köksutrustning och matvaror. För enkelhetens skull så börjar jag med "tvättskåpet" det får bli en prototyp då jag inte har någon ritning på hur det ska eller kommer att se ut. Tvättfatet kommer från en gammal Polar husvagn.

Med endel ombyggnader och felkapningar så börjar skåpet växa fram så man ser hur det kanske kommer att se ut. När tvättskåpet nästan var klart, fattas bara lås, gångjärn och lack ja det ska vara klarlack så träådringen syns. Så började jag med köksskåpet. Där var det lite knepigare att få det att stämma då locket och övre framstycket skulle sita ihop med ett gångjärn så gasolkökets reglars blev lättåtkomliga. Gasolröret skulle också monteras in i skåpväggen så att det inte blev i vägen, gasolkrukan ska ju stå nedtill innanför skåpdörren lättåtkomligt så att man kan stänga av gasolen vid fara. När detta var klart var det bara att montera gångjärnen och lacka båda skåpen både invändigt och utvändigt. Invändigt lackade jag bara en gång med utvändigt blev det fyra gånger för att få en hård och blank yta. När det var klart var det skåp- och lådlåsen som skulle monteras. Även låsen kommer från Cabby husvagnar, fast nyköpta. Så, nu var ju det klart.

          Gamla stolarna och skåp Gamla stolarna och skåp

 

 

Så här kommer det att se ut när de nya skåpen kommer på plats.

Här är gamla och nya skåpen.

Det var ju bara det att när man ändå hade plockat ur all inredning, så var det lika bra att byta både durk och sidor.

Så jag tog en vanlig golvmatta som man har inomhus och la uppe på de gamla durkarna som faktiskt var i riktigt bra skick tråtts sin ålder. Mattan satte jag fast med dubbelhäftade tejp så det går lätt att byta ut om det skulle behövas i framtiden.

Under tiden jag fixade med mattan så gjorde jag även klar det gamla gasolkampingköket. Där fick jag byta ut slangen och anslutningsnipplarna då de gamla var dels slitna och förliten för att passa mot gasolröret. Jag målade även om det med silvergrå Hammarlack som tål hög värme.

Så då ligger mattan på plats och sidorna som jag också kunde använda samtliga original träskivor.

Fast med en ny vit galonbeklädnad också var på plats. Så var det bara att skruva fast skåp och stolar på respektive platser, samt montera in det nymålade gasolköket.

Den 8 maj 2011 togs båten ut ur garaget och jag fick se den nya inredningen i dagsljus. Gissa om jag blev helnöjd med vad jag såg. Den nya inredningen invigdes med att jag kokade kaffe på det "nya" gasolköket. Mmmmm... gått!

Nu kan sommaren börja.

 

                                                           

                                           Men..............

 

Fast kanske inte ändå? Man kanske skulle kolla upp motorn också, den har ju gått väldigt mycket sedan jag köpte båten. Ca. 1000 sjömil på två somrar samt allt de den förr ägaren hade kört. Så det kanske är dags at lätta på topplocket och kolla ventiler och packningar.

Sagt och gjort motorn plockades isär och oooojjjj! Vart är topplockspackningen? nästan halva packningen var borta! Konstigt att jag inte märkt något.

Så det var bara att köpa en sotningssatts och byta ut alla andra packningar också när motorn ändå var särplockad.

Hopmonteringen gick bra och uppstarten var ju lite nervpillande.

Skulle den starta och gå riktigt på en gång?

 

Vrider om nyckeln och ger lite gas, motorn går några varv hostar till och där startar den! Hurra! Ja, det var lite ventilspel och förgasaren fick sjysteras. Men den gick och kylvattnen fick den också.

Den 22 maj 2011 sjösatte jag, och premiärturen gick till en liten vik 10 sjömil från hemmahamnen.

Här kokade jag mat på det nya köket och bara njöt av att båten är klar för ytterligare en sommar med många övernattningar och många sjömil.

 

Hur det har gått i sommar? Ja det får vi snart reda på.

Jag återkommer.

Ja då har det gott en sommar igen. Även denna sommar har varit i stort sett felfri. Det har blivet många övernattningar i båten och även en långresa.

 

 

 

Högakustenbron Högakustenbron

 

 

Från Timrå (Sundsvall) till Bollstabruk norr om Kromfors. Det är blev en totalsträcka på 115 sjömil (21,3 landmil) och 3 dagar. Här passerar jag under Högakustenbron och Sandöbron

Mys med grillad korv och en lättöl. Mys med grillad korv och en lättöl.

Det har även blivet många fina dagsturer.

Den sista resan jag gjorde blev även den sista för propellern. Fins inga bilder på den. Vill inte visa eländet.

 

Nä så farligt blev det ändå inte jag kunde ta mig hem, men båten gjorde bara 12 knop på full gas.

Det är bara halvfart i vanliga fall.

Det var lite lågt vatten och en stenhälla som jag träffade med proppen, två blad blev krokiga.

På land igen På land igen

den 8 oktober var det dags för att ta upp båten. Men båtvagnen gick sönder när jag hade fått på båten, så jag fick sjösätta igen och laga en kölrulle.

Dagen därpå provade jag på nytt, denna gång gick det bättre.

Så nu står den inbackad i garaget.

 

Sommarens totala körsträcka blev 505.3 sjömil.

 

 

Under vinter ska jag försöka göra en ankarlåda på akterspegeln med självutlösning ........

 

 

Fortsättning följer.

båtar Har läst denna sida.
T15 Riviera 1960
HT19 1966
HT19 och T15 Riviera
12 oktober 2010
de nya skåpen och stolarna
Nygammalt gasolkök
Invigningskaffe
Startar den tro?
Kylvattensprut
Natti natti.
Sandöbron
Middagsdaggs
Klar för vintervila