C20 Familjebåt för modärna människor


Denna eleganta och välutrustade 20 fotare är ett mellanting mellan en Daycruiser och en kabinbåt. L-soffan i sittbrunnen gör den till en ovanligt praktisk familjebåt Kring det fällbara bordet sitter gladeligen fem, sex personer. Förarstolen är vändbar. Pentryt är nedfällbart i soffan. Den runtomgående vindrutan skyddar för blåst. Förkapellet skyddar lika bra som en hardtop i dåligt väder. När solen skiner tar Du bort det och njuter av solen — Det är fördelen mot en fast hardtop. I den väl dolda ruffen sover två fullvuxna och ett barn. I sittbrunnen sover två personer bekvämt.

Med C 20 kan man både åka fort och sakta. Sätter man på ett par trimplan kan man hålla sig nere i deplacementsbåtsfart. Men man kan också åka fort — det kan man inte med en deplacementbåt.
Första targabågen? C20 tillvarkades även för utombordare.

Den klassiska "dubbla V botten" som gör att båten planar även i låg fart. Och Volvo motor som original.

Många sittplatser och ett bra placerat pentry. Lägg märke till placeringen av typskylten.
En väl tilltagen öppning in till ruffen och plats för tre sovplattser, om man fäller ned bordet och bäddar uppepå.

Data: Längd: 6,0m Bredd: 2,4m Vikt: ca.1040kg med motor.

Båtnytt Testar C20. 1971
Ockelbovarvets stora nyhet i år har modellbeteckningen C20, där C står för cabin och 20 är längdmåttet i fot. Kabinbåt är kanske en liten skev benämning eftersom båten mera är ett slags mellanting mellan hartoppbåt och daycruiser. Oavsett hur man typbetecknar båten, måste man efter en provkörning i alla fall tillstå att Ockelbo C20 är en trevlig nykomling bland marknadens små inubåtar. Båten som mäter 6,00 X 2,40 meter, är naturligtvis helt byggd i glasfiberarmerad plast. Som synes av bilderna är den försedd med något som liknar en störtbåge à la Porsche Targa. I det här fallet har dock ”störtbågen” mera en funktion av att utgöra ett stabilt infäste för de stora rutorna och för det skjutbara kapellet.

Man sitter framtill på styrbords sida och kör båten. På babords sida finns ett passagerarsäte av samma typ som förarstolen. Båda ger utmärkt sittkomfort. Sätena var i vår provbåt klädda med brun galon.

Akterut i sittbrunnen har man gjort ett sätesarrangemang i form av en stor U-soffa, och det finns således sittplatser för ett stort antal passagerare. U-soffan har funnits i många båtar tidigare, men vi har aldrig sett en båt med större U-soffa än Ockelbo C20. Under U-soffan finns en mängd stuvningsutrymmen. Motorn är en Volvo Penta Aquamatic på 115 hk med 100-drevet. Motorn har försetts med dubbla motorhuvar, dvs. Närmast motorn finns en liten motorhuv på traditionellt sätt, och över denna ligger sätet som också isolerats på undersidan. Den här metoden har praktiserats ett par år av Ockelbovarvet, och utan tvekan måste man ge all uppmuntran till dem som försöker göra något för att dämpa motorljudet. Men när vi mätte motorljudet visade mätaren 90dbA på full gas med båda motorhuvarna. Med bara den inre motorhuven blev ljudvärdet 91dbA, och med bara den yttre också 91dbA. Skillnaden med den här typen av dubbel motorhuv jämfört med välisolerad enkel motorhuv, blev således liten. Båten är stabil vid stillaliggande och i fart.

Hela båten ger för övrigt ett stabilt intryck, och tydligt är att den här båten vänder sig mera till familjen än till den sportiga köpkretsen. C20 planar upp snällt, och den går faktiskt att utan problem köra i alla farter mellan 8 – 15 knop, dvs. omkring planingströskeln. Toppfarten mätte vi upp till 29,6 knop, och att köra båten i den farten är helt odramatiskt och problemfritt. Båten är också helt säker i girar. Det går att gira den för fult åt både babord och styrbord i full fart, utan att man har en känsla av att båten skall kasta runt. Vi fick en känsla av att Ockelbo C20 är en mycket säker båt.

Pris: Med Aquamatic 115/100 - 33060 Kr. 1971

Så här ser ljuddämpningen modell Ockelbo ut. Som synes finns två motorhuvar, båda ordentligt isolerade. Ljudvärde på full gas 91dbA.

Ockelbo C20 är ett mellanting mellan hardtoppbåt och daycruiser. Under fördäck finns två kojer med fullängd i vinkelform. Kapellet tillverkat i tyg.

C20 är en bred och bärig båt som rör sig med säkerhet i sjön. Toppfart nära 30 knop. I sidvind hade dock båten en tendens att vilja luta mot vinden.

S20 Stabil, Säker, Snabb och en Stor Sportbåt

S20 är i princip en C20 men med endel andra lösningar.

Båten har en sportvindruta av konventionell Daucruisertyp. Den längsgående sidobänken i C20 är här ersatt med en stol och pentryt är inbyggt i babordssidan under skarndäcket. Detta är en idealisk långfärdsbåt. Som också ger sin ägare bekväma övernattningsmöjligheter.
C20
C20
U-soffa
Ljuddämpning
S20