C18 SNABB KOMPAKT KABIN


C18 år en kabinbåt med »sportvagns egenskaper». Livlig, snabb och stor motorstyrka. Som familjebåt har hon fina utrymmen i förhållande titt sin storlek. Båten går torrt och mjukt i allt utom krabbsjö på endera bogen. Fabrikanten har gjort allt för att göra båten så underhållsfri som möjligt. En intressant nykomling.

Ockelbo-varvet presenterade denna båt på utställningen Allt för Sjön i Stockholm. Det var varvets första större båt. Man har förut endast tillverkat turist- och roddbåtar. Med dessa har varvet gjort sig känt för en god finish och jämn kvalitet på sina produkter Finishen på den nya kabinbåten vansläktas inte utan är av om möjligt ännu högre klass.
C18 är egentligen en liten kabinbåt men man har inom yttermåtten planerat väl och lyckats göra en rymlig båt. Kabinen rymmer både ordentliga kojer, garderob och byrå. Speciellt har man tagit tillvara alla stuvutrymmen som kan användas. Förut en rymlig förpik, vid kojernas fotänder ett utrymme tillgängligt genom en lucka i kojbotten och under kojerna, fack. Garderoben är rymlig och ventilerad.

I sittbrunnen finns plats för tampar och dylikt bakom sidogarneringen, där man om styrbord även har ett speciellt fack för gastub till pentryt. Plats för gaskök finns under ena sittdynan akteröver. Under den andra en diskho med avlopp. Motorrummet är skilt från båten i övrigt. På sidorna om detta finns däcksluckor som leder till stora utrymmen på sidorna av motorn, Sittbrunnen är som standard utrustad med en stol, gjuten i fiberglas och fällbar.

UPPBYGGNAD
Skrov, överbyggnad och däck är av fiberglas. Inredningen är gjord i marinplywood med pålimmad trämönstrad perstorpsplatta för att minska underhållet. Lister på dörrar och kojer är av samma skäl gjorda i teak. Rutarna är infattade i kraftiga kromade mässingsprofiler och det hela gör ett gediget intryck. Durken i ruffen är lagd med Nautolex, en trämönstrad plasttäckt väv. Motormontaget är väl utfört med ordentliga avstängningskranar vid tankar och i motorrum. Som extra säkerhetsdetalj har man även en evakueringsfläkt i motorrummet. Luften till motorn leds genom rör från sidolanternornas kåpor.

KOMFORT
Kojerna har tjocka dynor och väl tilltagen längd. Sitthöjden räcker för de mest storväxta och inredningen är ljus och behaglig.

I sittbrunnen ser den minimala förarstolen litet kufisk ut men är faktiskt bekväm. Man saknar dock en ordentlig fotpall både för förare och passagerare. Den sistnämnda har förresten inte mycket att hålla fast i under körning. En extra stol är där en nödvändighet.

SJÖEGENSKAPER
Den djupa V-bottnen lovar ju ett visst mått av mjuk gång. Hur är det nu med detta? Vi har kört C18 i den mest skiftande sjö och olika belastning och måste säga att skrovformens svaga punkter visar sig när sjön kommer snett in på ena bogen och är krabb. Båten lutar nämligen mot vinden och då dunsar hon ganska hårt mot den övre slaglinjen. I motsjö är hon dock mjuk i rörelserna även i toppfart och lättar hon sätter hon sig mjukt. Låringssjö och aktersjö ger samma goda uppförande. På grund av den höga farten måste man dock passa med ratten. Giregenskaperna kännetecknas av skarp lutning inåt giren. Överdrivs denna släpper hon med aktern och kastar runt. Här bör inflikas att en pinnratt på en snabb båt är direkt förkastlig. Den vill gärna haka i kläder och dylikt vilket inte är lämpligt där snabba manövrer behövs. Båten går torrt och tar nästan inget vatten över sig. Båten är kort och motorn väger mycket. Det tar därför en stund innan hon planar upp helt med belastning (11 sekunder med två personer och fulla tankar). Väl uppe kan man dra av mycket utan att hon sjunker igenom. Undre gräns för planing är ca 12 knop vid ungefär 3.500 v/min. Vid 5 knop går hon plant och är mycket lättmanövrerad på kurs.

MATERIALDEKLARATION
Skrovet är tillverkat i glasfiberlaminat med följande dimensioner: Botten 3060 C/m ca. 8 mm. fribord 2260 g/m. ca. 6 mm, slag 4210 g/m. och köl 3460 g/m. Akterspegeln är förstärk med 40 mm inlaminerad marinplywood. Glasfibermängden är här 4610 g/m. Botten är förstärkt med längs- och tvärgående profiler, inlaminerade vått i vått för största möjliga hållfasthet. Skrovet har dubbelbottenkonstruktion med hålrummet polyuretanskumfyllt.

Motorrummet är helt skilt Från båten i övrigt. Sidoskotten i detta tjänstgör även som förstärkningsknän för akterspegeln.

Däcket föröver samt luckor och akterdäck förstärkt med aircomb och marinplywood. Vid samtliga beslag förstärkningsplattor. Kabintak och sidor utfört i dubbelkonstruktion med mellanliggande isolering. I mellanrummet finns lagda rör för elledningar. Laminaten är upplagda enligt handuppläggningsmetoden av ren polyester och glas, och är sluthärdat i efterhärdkammare. Färgskikten av gelcoattyp. Skott och inredning i marinplywood och teakmönstrad Perstorpsplatta.

DATA: Längd 5,60 m. Bredd 2.05 m. Fribordshöjd 0,80 m. Vikt med motor ca 860 kg. Totalhöjd inklusive vindruta 1,90 m. Ståhöjd i kabinen 1,43 m.Tankrymd: två koppartankar 95 liter. Fart med 100 hk Penta Aquamatic c:a 27 knop.

Standardutrustningen omfattar: Rutor av securitgtas infattade i kromad mässingsprofil, komplett sats dynor, lanternor, gösstake, paddal, pollare, stävögla och fotstegsplattor, pentry med diskho, Låsbara luckor till motor och stuvutrymmen, inbyggd Fläkt i motorrummet.

Extra utrustning sufflett, eldsläckare, gasolkök, kompass, gardiner samt passagerarstol på akterdäck.

LLOYD’S GARANTI
Samtliga båtar från Ockelbovarvet är byggda i lokaler som inspekterats och godkänts av representanter frön Lloyd’s Register af Shipping i London. Detta betyder att lokaler och råmaterial är av högsta klass, enligt de fordringar som detta världsomfattande företag ställer på tillverkare av fiberglasbåtar