Champion 700

 Hör inte till de vanligaste modellerna, men är värd att skriva om ändå.

Den som vill åka fort och bekvämt på sjön ska titta på den här eleganta nyskapelsen från. Ockelbo. Jag vågar påstå att jag aldrig tidigare åkt så mjukt och behagligt i en fart på 35—40 knop.

Jag fick prova Champion 700 under några timmar utanför Smögen. Vi smakade på havssjön och vi svängde och trixade bland grynnorna runt Hållö. Och båten uppförde sig hela tiden som ett mycket väl dresserat fullblod. Den skarpa V-bottenprofilen skar mjukt ner i dyningar och krabb motsjö. Skrovet lutade sig precis lagom inåt i svängarna och det var nästan omöjligt att svänga så snävt att propellern släppte sitt grepp i vattnet. 1 kraftig medsjö surfar skrovet på vågorna, och det är lätt att parera skärningarna i medsjön med gaspådrag.

 

Men egentligen är det inte så konstigt att den här båten går bra, skrovet kommer från Marieholms Bruk och har använts ‘av tävlingsföraren Folke Särnmark i mängder av båtracinglopp.

 

Halvor Rosenbaum ritade det framgångsrika tävlingsskrovet en gång i tiden. Det är också han som står för design av inredning och överbyggnad på den mer civila standardversionen av båten, som nu döpts till Champion 700.

 

Ockelbo Champion 700 är främst avsedd för behagliga snabba dagsturer, men man kan övernatta ett par personer i båten. Det finns två stycken fullängdskojer i ruffen. Längst bak, under kapellet kan ett par ungar sova om det är varmt i luften. Konstruktören Rosenbaum har lyckats få in både ett kök och en diskho i den trånga sittbrunnen. Ett uppfällbart bord akter om förarstolen rymmer fyra tallrikar, men knappast mer. Det finns sittplats för fyra personer i sittbrunnen, men då är det trångt. Stuvutrymmen är då också svåra att komma åt. De ligger under sittbänkarna.

 

Alla sittplatserna i båten är bekväma och man har fin sikt runt om. Rutan framtill är av en speciell, spetsig konstruktion som prövats på amerikanska offshorebåtar. Den har visat sig ha den egenskapen att den hindrar s k bakdrag i nacken på förare och personen som sitter bredvid.

 

Båten är ganska rank vid stillaliggande och det stora däcket känns väldigt osäkert att ta sig fram på trots att det är halkmönstrat. Inget att hålla sig i, men tillverkaren planerar att sätta upp något slags räcke framtill. Jag anser att man skulle behöva något ordentligt att hålla sig i hela vägen från det man kliver ner på fördäck till dess att man kan ta steget ner i sittbrunnen.

 

Ockelbo Champion 700 är inte testad eller godkänd av Sjöfartsverket.

Champion 700 säljs med ~n 290 hk V-åtta, men kan också levereras med andra Volvo och Mercruiser alternativ. Motorbrunnen är stor och man har lätt att komma åt för service. Ljudnivån kryper inte över 80 decibel, ens på fullgas. Det får man säga är bra.

Med V-åtta är den här båten väl främst något att bygga för export till bensinrika länder. Med sina fräcka linjer och sin snygga design borde den vara lättsåld.

Man planerar också att utrusta båten med Volvos turboladdade diesel.

 

Fakta

Längd  7,00 m, Bredd  2,2 m

Djupgående 0,60 m,  Vikt   1.400 kg

Tankvolym 170L, Max antal personer 6

Kojplatser 2

 

En planande daycruiser/sportbåt i plast för inumotorer på max 350 hk. Toppfart 55 knop.

Pris med Volvo Pentas V-åtta motor på 290 hk: 114 000 kr

Säljes genom:

Ockelbo Båtar AB, Mo 1640, 816 00 Ockelbo

 

Texten är hämtad ur VB. Nr.12  1979

Champion 700
Champion 700
Champion 700
Champion 700