281. Thorbjörn Thunell. Västerås

T15. Köpte båten under vintern -05. Fick loss en oväntad summa pengar, och då båt var ngt jag länge suktat efter, så slog jag till på denna! Båten var i, vad man kan kalla "bruksskick". Ingen direkt fröjd för ögat, men klart fungerade och utan skador. Har under de gågna vårarna gått igenom båten och renoverat upp sakerna efter hand...

Lite ny färg, plastat på där det varit lite dåligt etc. Således ingen omfattande renovering. Men båten är i förhållandevis bra kondition. På Båten sitter det en 50hk Mercury 500, av samma tidsera som båten.

282. Jörgen Skavsjö. Söderhamn

C20. Årsmodellen är 1975. AQ130/270. Mycket nöjd.

Min första båt.

283. Thomas Mårdh. Stockholm

T17iDL. Köpte den hösten -07 tillsammans med min kompis Björn Jerpdal av en kille som bodde i närheten av Ockelbo. I båten sitter en 120 HK Mercury med Alpha One-drev. Vet inte så mycket om båthistorian men vi ska försöka ta reda på så mycket som det går.

Finns en del att göra med båten, men i grunden är den i fint skick för sin ålder. Den kom i vattnet för 3 dagar sedan och det blev en kall premiärtur. Den här sommaren skall bli mycket intressant!

284. Per Öhrnell. Solna

DC21. Båten är av årsmodell - 76, jag har ägt den sedan -93.

Motor är nu AQ151A, jag bytte ursprungliga AQ130 -94. Drevet är 275, har ingen uppgift mer om detta.

285. Marcus Kern. Stockholm

T16u -78.

Köptes hösten 2006. Nydragen el, Johnson 115hp -78 som går riktigt fint efter nya tändspolar samt ny startmotor. Golvet har fått en ny matta. Dock är motorn lite för stor för båten så det ska köpas något mindre någon gång.

Väldigt nöjd med denna gula "fara" med skinn stolar samt soffa.

286. Marco Muuri, Älvsjö

DC 21, 1969

Båten har haft minst 3 ägare före mig och den har en nyare motor (Penta 151C från -90 enligt uppgift). Den är i bra allmänskick men man behöver putsa upp den lite för att få det riktigt bra.

Jag är en nybliven ägare så jag skall göra mitt bästa för att putsa upp den inför nästa säsong.

287. Jan Löfgren, Täby

DC 21. Inköptes aug 2009. Årsmodell: 1976 med en AQ 170-motor B30 med 280T-drev. Namn: Trull 2. Mängder av renovering gjord på motor/topp, elsystem, ny intedning/slipning av trä och många lager lack, renoverat kapell, modern navigation mm.

288. Jan Sandström, Kil

Nyinköpt C20 från 1979 med V6 Volvo Penta 170 hkr.

Spännande med ny typ av båt.

289. Anders Roger, Lidingö

C20

Köpte båten för fyra år sedan, årsmodell 78. En perfekt båt för mig och min familj.

290. Jim Rokka, Täby

DC 21.

Det är en -79 med targa båge. Byt motor till en -96 penta V6 på 190hk men har kvar 280 drevet. Är supernöjd med båten har haft den sen -96, är en stolt ockelbo ägare.

291. Peter Nockmar, Norrköping

T17 Deluxe

Inköpt i år från Göteborg Motorn är bytt det sitter nu en Mercrusier 3,0 som gått 20 timmar.

292. Daniel Krantz, Skärblacka

T14

Har haft den ca 7år och använt den till lite vattenskidåkning.

Det är inget märkvärdigt med den. Har nu en 40hk motor.

293. Anders Karlsson, Enköping

 

C18u.

294. Martin Jansson, Uppsala

Dc 21. Har just köpt båten. Den är från 1976. Motorn är en Volvo Penta 4.3 från 2000. Blir nog duo-propp snart.

295. Peter Christiansson, Norrtelje

DC21.Har precis køpt en båt som jag har gått och kikat på en lång tid. Det ær en Ockelbo DC21 med gamla fønster dvs fyrkantiga och ingen førpikslucka. Motor och drivlina ær chevrolet V8 (350 cui)  med 290 DP och hydrauliska trimplan, samt hydraulisk styrning. Jag med B4 propellrar på och ett par B7 som reserv. Båten gør 40 knop med B4 och varvar då ca 4000 rpm. March fart vid 26 knop och 2400 rpm.

Letar efter badbrygga eller stege så om det finns någon som vet eller kan rekommendera var jag kan få tag på det så ær jag tacksam.

296. Ture Hagström, Järbo

T17i. Volvo penta inombordare 130 hk 280 drev.

297. Thom Leuschner, Mölndal

Cabin21 1968.

Skrov är av plast däck o över byggnad  är teak. Jag har sökt bilder men ej hittat. Jag skall ta kort på den nu när jag har sjösatt båten, sätter in nya rutor i överbyggnad ,har bytt ca 400 st. teakplugg på överbyggnad, skall ta skarndäcket till hösten vill bara få i båten i sjön nu är trött på att bara arbeta på båten måste använda den också.

298. Ulf Peterson og Turi Toft, Göteborg

DC 21 1980 

Nyinköp 2009, mycket välhållen med stor ambition hos tidigare ägare att behålla originalkänsla. Ny motor, Volvo Penta 4,3 GXI. Mycket intresserad av att hitta bilder och ev originaldelar för att behålla rätt stuk.

299. Kjell Andersson, Järfälla

T17i. 1978 ås modell. B20 med 100 drev. Gul. Inköpt begagnad 2007.  Har plastat upp botten under tanken då den var mjuk.  Motorn är en B20 på 115 HK som bara gått i Mälaren, och är i bättre skick än man kunde vänta sig. Går bra, dryga 30 knop.

300. Björn Lindström, Ockelbo

Ockelbo T15 årsmodell 1961. Båten har varit i familjen sen tidigt 60-tal då vi köpte den av Erik Lundgren. Jo, efter vad farsgubben berättade så hade Erik "Ockelbo" Lundgren båten själv i början, sen köpte eller fick farsgubben den av honom. Vet dock inte när, men det bör ha varit ca.1962-64. Dom träffades ju en hel del eftersom de ju båda var med och startade upp skoterfabriken. Även farsans bror Waldemar som ju även var mekaniker åt Erik var med vid starten. Farsgubben hade även en snickerifabrik som tillverkade alla trädelar som plastades in i skroven på båtarna. Så mitt först jobb efter skolan blev att fräsa akterspeglar till alla Ockelbobåtar + att vi gjorde emballage till snöskoterfabriken.

Eftersom jag bor i Ockelbo och dessutom är son till Tage Lindström, en av grundarna till snöskoterfabriken här i Ockelbo, så har jag som önskemål om medlems nr. 300. Det hör ju liksom ihop med Ockelbo.

Renovering skall påbörjas i sommar är det planerat.