221. Johan Wallberg, Grillby

Lux Folka 1964 - 1965. Köpte båten i något slitet skick jag tror det är en Monaco men är inte helt säker. Tänkte renovera den under vintern. Den är vit och blå men vet inte om det är orginalfärgen.

Ockelboklubben svarar; Det är en Lux Folka du har, osäker på årsm. men med tanke på att den har en "riktig" motorbrun så är den från mitten av -60 talet. Den har originalfärgen.

222. Tommy Billing, TÄBY

T17iDL

Årsmodell 1975. Första ägaren var Lasse Björk som ägde den ett år, sen köpte tre kompisar till mej den Kalle, Benke och Åke, dom hade den i 20 år. 1996 köpte jag den av dom, har klätt om stolarna, nytt kapell, annars går den som en klocka.

223. Pelle Lindblom, Luleå

T16. Vi köpte denna T16 av vår stuggranne för en hyfsat bra penning och har tagit den till vårt hjärta, tycker den är oerhört charmig och trevlig att vara ute i. Den har redan gett oss oförglömliga båtminnen från Luleå skärgård. Den känns trygg och säker i sjön, samtidigt som den är sportig och snabb. Däremot tycker jag inte att den klarar hög sjö speciellt bra, men bara man kör sakta går det ju bra.

Båten så är lagom stor. Vi ryms bra med familjen och det är lätt att gå in mot stränderna ute på öarna där det sällan finns bryggor för angöring.

Vi har just satt på en 90-hästars Evinrude på den, men inte hunnit provköra den nya motorn än. Det får bli till våren. Den förra motorn, en gammal 70-tals Mercury på 85 hästar, körde jag sönder i slutet av sommaren då jag var på väg att köra in i ett slarvigt utsatt nät (smått osynliga flöten) och drog av på gasen så häftigt att backen åkte i. Det rasslade till i det redan slitna och rostiga växelhuset. Godnatt för motorn, det vara bara att ta fram paddeln och invänta räddning. Men hela familjen ser fram emot en ny säsong -08, om vi får leva och ha hälsan.

Skulle behöva ny övre skena till högra vindrutan och undrar var man månne kan få tag på en sådan.

224. Bo Johansson, Uppsala

HT19.

Har haft båten i 4 år. Totalrenoverat motorn med nytt block o alla lager o kolvar. Nu går den kanon i motorn.

225. Kristoffer Zickbauer, Örebro

T16u.

T16u från 70-talet med en 70hk Mercury från -77. Båten är,vad jag kan se, helt original men skall fräschas upp in & utvändigt under vintern med bla. ny lack. Om ekonomin tillåter kommer också motorn uppgraderas rejält inför nästa säsong.

226. Mattias Sjöholm, Motala

T17i.

Vet inte så mycket, men det jag vet är , att den lyckades sänkas i hamn, och efter det så genomgick båten en total renovering, ny klädsel, teak durk, total motor renovering, nya kolvar trimmad, ny förgasare(weber) även all elutrustning som starter generator tänding bytes ut. AQ 100 drevet bytte de ut dom flesta gamla drev till nya fina. så nu behövs bara en fin lack på båten.

227. Jerry Jonsson, Hamrångefjärden

B15. 

jag har köpt båten för ca 1 mån. sedan. Den har lite renoveringsbehov på relingen och durken.

228. Henric Svensson, Jönköping

HT19i. Efter mycket letande efter rätt båt, motor och drev (Ockelbo 19ht, AQ130 280drev) lyckades jag hitta en (blocket) som hade haft Karlshamn som hemmahamn sen den var ny -76. Köpet var klart redan efter första samtalet. Nu kommer den att ligga i ett sjösystem i dom mörka smålandsskogarna.

229. Claes Dahlberg, Djurhamn

C20.

Båten är helt i originalskick från 1976. Kapell och dynor är inte heller omklädda. Den har aldrig legat utomhus, har alltid legat under tak i båthus.

 

Claes, jag skulle vilja ha din meiladress, skicka den till:

 ockelboklubben@telia.com

230. Marcus och Andreas Högosta, Falund

Ockelbo T17DL -78 Kompressorkonverterad. Båten köptes våren 2004. Den var från början gul men har lackats om till vit kulör. Samtidigt fick hela inredningen ny klädsel. För att få båten något större har vi byggt och monterat en egen fullbred badbrygga. Från början satt det en standard VP aq140 med aq280drev monterad. Till säsongen 2007 byggde vi en ny motor som är en kompressorkonverterad b23e motor. Motorn är bla försedd med en EATON m90 kompressor, vattenkyld laddluftkylare, megasquirt eftermarknadssprut som styr soppa och tändning(allt ställs in med laptop). Uppskattad effekt runt 250hk och ett kraftigt ökat vridmoment.

231. Johan Sundström, NACKA

B 16 De Lux. Precis köpt den. En fin oförstörd orginalare med org.ratt, org dynor, kapell etc. Inte en massa hål upptagna för utrustning o.d. Från någonstans tidigt 70-tal. Inte riktigt fått koll på allt ännu. MYCKET nöjd! Sitter idag en Evinrude 70 -87 som skall bytas mot nyare Yamaha 70 med trim & tilt.

232. Rainer Ericsson, Enköping

T16U. Ett objekt som legat på land utomhus i över 10 år. Börjar så smått att bli båt igen... Fin i plasten men inrednig har tagit stryk. Skall få ny färg osv.

233. Mikael Selenius, Vaxholm

HT19. Båten heter Marinka, varför vet jag inte (döpt av förrförra ägaren). Jag är tredje ägarfamilj på den och köpte den från Fredrik Stackelberg på Lidingö våren 07. För mig var det viktigt att känna att det var en kärleksfullt, men ej pedantiskt, behandlad båt. Den första ägarfamiljen utrustade henne, något originellt, med en rejäl targabåge inklusive pulpit, sökarstrålkastare och tuta. Detta var, trots att det inta var original, också ett plus då jag har tre småbarn. Utrustningen med trimplan och sötvattenskylning var också viktigt vid köpet. Planen till våren är att renovera stolar och durk, samt polera upp lite glans i däck och överbyggnad.

234. Marcus Hagberg, Norrköping

DC21. Har precis köpt båten, det är en årsmodell 1986 med en volvo penta AQ200D med 280-drev. Jag hoppas att jag o min familj får en trevlig sommar i den båten.

235. Gustav Elisson, Ljungby

 

T14. Mycket snygg båt i bra skick.

236. Sten Siegbahn, Bromma

DC21 1977. Jag har döpt den till RUBAN ROUGE som betyder rött band på franska. Jag köpte båten  i höstas och hann köra den 80 M. Jag håller på att gå igenom elsystemet m.m. Det sitter en AQ225 i den som är bra och delvis renoverad samt VP 280 drev som är renoverat.

Jag tycker dock att den drar väl mycket bensin, c:a 2 liter /M. Jag undrar om det sitter rätt propeller, 15/17. Enligt MICABs tabeller bör det vara 16/19? Men vi får se till kommande säsong.

237. Bosse Johansson, Torslanda

Ockelbo 5,85 ?? Båten har jag idagarna köpt av en kompis som har ägt båten i 5-6 år. Han säger att det är en Ockelbo 5.85. Jag tror att detta är ett lite unikt ex. för båten är 5.85-5.90m. Dessutom så har två extra lådor monterats i aktern så finurligt att bottenskrovet ändå är i ett. Inga skarvar utan lådorna sitter fästade i aktern och ihopplastade med bottnen, så att båtbottnen är 50-60cm längre än normalt. Detta gör ju att båten är betydligt stabilare i sjön. Detta gör ju då att båten kanske är ~ 6.45m. Till detta har jag en Mariner 100Hk. Typskylten finns där den skall, så det råder inga tvivel på att det är en originalbåt i grunden. (tyvärr så är skylten i dåligt skick, därav ovissheten av modell).

 

Vet någon vad det är för båtmodell eller vilken grundmodell den är tillbygd på?

 

Bosse! Jag vill ha din emeiladress också!!

238. Alex Verlis, Sundbyberg

DC21. Köpte min Dc21:a i våras uppe i Umeå där den har gått hela tiden hos två ägare tills jag hämtade och tog ner den till Stockholms skärgård! En fin 76:a med en Volvo Penta 170 hk. Allt i original och i väldigt fint skick! Hade tidigare en T16 som var min första båt sen dess ha jag fastnat för Ockelbo.

239. Lasse Wänblad, Hallstavik

T-14. Jag såg båten ligga på en tomt utanför en loppmarknad. så, jag köpte den billigt och har renoverat den lite eftersom. Har nu en 35hk. johnson på.

240. Per Erik Gunnars, Nusnäs

Dc 21

Dc21 1976  volvo penta b30 170hk 280 drev köptes 1992 på värmdö