201. Benjamin G,  Uppsala.
Ockelbomodell T14
 Hittade båten övergiven i skärgården, kontaktade ägaren och övertog den av dödsbo. Nu pågår omfattande renoveringsarbeten.

202. Stefan Westberg, Gävle

C20, 76:a, 145A/280. Ska hämta den i morgon! (17/8-07)

Kan någon hålla kvar sommaren(..?!??) några veckor till? Mer info. kommer.

2007:09:30 11:23:47, Skönheten maskintvättad och uppdragen. Återstår diverse "drev-vård".

203. Per-Arne Hedström, Sundsbruk, Sundsvall

C18. 1975 årsmodell och en Yamaha 75Hk utombordare. Jag köpte båten 2006 i Nynäshamn så övrig historia har jag inte. Skrovet är i perfekt skick men överbyggnaden är matt i färgen så omlack är planerad under vintern. Fönsterlister skall jag försöka kroma om mm.

Är medlem i Sunds Båtklubb.

204. Anders Dahlén, Hönö

21 dc

Min ockelbo är som sagt en 21:a med en volvo aq271 med ett 280dp drev. Årsmodellen är -77 på båtenoch -89 på motorn. Tidigare ägare har renoverat den innuti med ny durk, dynor och klädsel i ruffen. Det ända att annmärka på det jobbet är att han ej tog upp luckorna i durken så att man kommer åt tank+stuvutrymme. Annars är jag väldigkt nöjd med båten, vilken är min första Ockelbo.

205. Fredric Moe, Nättraby

S 19

Från 70 talet med en B18 motor med ett 100 drev. Båten är i kanonskick och jag blev kär i den vid första ögonkastet.

206. Janne Rudi. Solna

B16. Nyinköpt nu i augsti-07. Skall användas för fiske o lek.. Utrustad med en Yamaha 70hk-88

207. Anton Helmers, Tumba/Stockholm.

S19u. Köpte båten i Aug 2007. Sitter en Johnson 120hk -90 v4. I vinter kommer en renovering påbörjas, hela inredning skall göras om efter egna visioner.

208. Örjan Samuelsson, Degerfors.

OS19. Har just köpt båten som är ett tomt skal, dvs den har ingen köl eller basinredning. Däremot finns beslag etc monterade. Jag fick även med en plugg till kölgjutning av säljaren och därtill en rigg med fina segel, grejer som dock inte är original.

Det roliga med båten är att den aldrig har varit sjösatt, därför måste jag borra hål för kölbultar etc. Jag har också behov av att få tag i någon som kan hjälpa mig med skisser eller bilder till basinredet. Planen är att båten ska segla sommaren 2008 i Vänern, där jag har en båtplats.

Säljaren hade faktiskt två identiska skal som han sålde till en facil peng, den ena skulle hans son ha och den andra tänkte han göra iordning åt sig själv, men av någon anledning kroknade och avstannade projekten. Nu är hon min för det facila priset av 5000 riksdaler.

Om någon känner till något om ritningar, bilder, skisser etc. är jag tacksam för kontakt.

209. Björn Lindqvist, Muskö

T16
1971 röd-orange Mercr 50 hp
 

210. Lars Nylander, Bromma

B16

En -74 med 50 hk fyrtakts-Honda. Köpte den ommålad i rött, vilket jag väl snart får råda bot på. Ska också montera spöhållare, elmotorfäste och djupriggar på den då jag använder båten för fiske.

211. Mats Fridolf, Gävle

HT16U. Köpt den i våras 2007,motorn 40hk 1997, men båtens årtal är jag osäker på.? Den var väldigt välvårdad så jag slog till, eftersom detta var min första båt.... hur mycket som är oginal vet jag inte. Därför vill jag kunna dela erfarenheter på detta vis...!

212. Sören Hellner, Kalmar

T16. Båten köptes av Tullverkets Kustbevakning i början på 70-talet och användes som snabbåt till tullkryssarserien TV 101-105. Just den här båten tillhörde Tv 103 i Simrishamn. Senare kom tullkryssarna att utrustas med seariders och ockelbobåtarna kom att användas i övervakningstjänsten inomskärs. Jag jobbade själv i Kustbevakningen många år och när jag var i Kalmar låg den där. I början på 90-talet var den till salu och jag köpte den utan motor. Ursprungsfärgen var som färgen på råmjölk. När den kom till Kalmar var den ommålad i en förskräcklig senapsgul färg. Jag lät måla om den i de färger som syns på bilden. Enda problemet idag är att den lider lite av sk blåspest. Det kommer små vätskeblåsor under lacken, luktar ättika om man tar hål på dem. Motorn idag är en 65 hästars ZUZUKI som går väldigt bra. Har försökt avyttra den men hittar ingen köpare till rätt pris. Trailer finns till båten.

213. Jan Driessen, Stockholm

C20. Det är en 73:a med AQ151/290 motor på ca 150 hk. Köpte den 2007 och det mesta verkar vara original utom motorn som byttes i mitten av 90-talet. Vi är väldigt nöjda med båten, som går bra i sjön och ska nu byta dynorna som har gjort sitt.

.

214. Boris Elgefjord, Täby

S19. Köpte båten 2005 i helrenoverat skick. Inte helt orginal i alla detaljer, men en mycket snygg skapelse. Efter lite problem med en allt för hårdtrimmad B20, sitter det nu en mindre trimmad maskin i och båten går som en dröm.

215. Tomas Hasselblad, Alnö Sundsvall

DC21. V8 årsm.-78 med en AQ240A i som jag tror och hoppas ska funka bra. Jag har ej provkört båten då den är ny införskaffad så jag får väl se nästa sommar. Den verkar vara i kanonskick så de ska nog gå bra.

216. Martin Nordström, Nättraby

C20

Båt och motor är från 1975. Motorn är en sötvattenkyld aq 130C med ett 270T drev. Båten införskaffades i mitten av augusti 2007, så vi har endast hunnit ett par småturer.

217. Anders Eriksson, Järna

T16U. Haft båten i min ägo sedan 1969. Ny motor 2002 för övrigt det mesta original.

218. Anders Wetterstrand, Mariefred

DC 21. Vi köpte båten augusti-07. Det här är en perfekt båt för vår familj (4-5 pers), som vill ha en bra bad-båt med övernattningsmöjlighet. Jag har pentryskåp med ett tvålågigt gasol kök. Jag tycker att den är i riktigt fint skick så jag är mycket nöjd med vårt köp. Jag har skaffat en ny originallucka till ruffen, Ockelbo plastindustrier hade en form så dom gjorde en åt mig, mot viss ersättning. Båten går oerhört stabilt och relativt snålt, den marschar c:a 22 knop och toppar c:a 28.

219. Åke Jakobsson, Luleå

DC 21. Köpte den september 2007 av en arbetskompis som inte hade tid med den. Troligen en -77 med AQ 145 B 290d

220. Peter Jare, Västra Frölunda

B16. Har köpt båten i dag 6/10-07.Båten är i orginal utförande.

återkommer med info.