81. Per Lindh Hägersten

DC21 -76 med motor och drev från -90 AQ 271C V8 - 290-drev. Det mesta för övrigt i båten är orört och i originalutförande. Detta är 3:de sommaren med ockelbon och vår 3:de båt i ordningen - den trevligaste och roligaste.

82. Crister Undin Skogås

C20.

Har precis blivit ägare till en Ockelbo C 20.Båten köpte jag i Stenungsund där den efter renovering av motor och drev blivit liggandes utan täckning i fyra år?! Den såg fördj-lig ut, men till min glädje låg ett spritt nytt kapell i sin påse i varmgaraget bredvid.Nu blir det tvätt,tvätt och åter tvätt,motor och drev ska skruvas isär för kontroll.Upptäckte klubben när jag var ute på nätet för att söka uppgifter om båttypen,har redan haft mycket nytta av \"plars\"hemsida.

83. Hans Stegefelt Eskilstuna

B16i. Har nyligen köpt min tredje Ockelbo B16, tänkte att det kunde vara intressant för den här sidan eftersom den drivs med en AQ 125B+280 drev ganska ovanligt vad jag vet.

84. Gunilla Danielsson Stockholm

C20, -76, 170/280.Inköpt sensommaren -05. På jungrufärden kortslöt generatorn. In på Gräddö för byte. Ett par dagar senare totalt motorhaveri. Bytte motor i vår så nu hoppas jag på en längre båtsemester. Skam den som ger sig...

85. Hans Lundström, Fågelmara.

T 15 Riviera 1960. Båten har varit i min släkts ägo sedan 1962 då min morbror Lennart köpte den begagnad av Marintjänst på Norrtullsgatan. Båten har farit illa så nu skall jag försöka sätta igång den. Om någon vet var jag kan få tag på ram till vindrutan alt. koplett med vindruta vore jag tacksam.

Den unga damen som åker vattenskidor på bilden, som är från 1970 utanför Betsö i Stockholms Skärgård, heter Kia och blev 2 år senare fru Lundström. Nu 38 år senare är hon spänd på att få köra båten. Jag återkommer och berättar mer senare...

86. Magnus Angelbratt, Sävedalen

19 HTi. Båten hämtad i Mariestad och Hemmahamn blir Ellös på Orust. Båten köpt av tidigare medl.86 Johan ålestam.

87. Lasse Magnusson med söner Jacob o Victor. Norrtälje

Har precis köpt en Ockelbo DC21 -87a med Volvo PENTA V8. Är min första båt och ser med skräckblandad förtjusning fram emot sjösättningen. Men oj vad den känns bra!

28 april-07 körde vi båten från Stäkets marina via Hammarbyslussen, Djurgårdsbrunnskanalen, Vaxholm och anlände till Norrtäljeviken efter en hel dag på sjön. En härlig början på båtsäsongen!

88. Markus Geiger, Järna

T16i
Har nyligen köpt båten så har inte full koll än.. Iaf Penta B20.
 

89. Jonas Rödström Borås

Jag har blivit med båt, närmare bestämt en Dc21. Köpte den i björlanda utanför GBG precis innnan midsommar och har den nu vid bohus-malmön. Jag har lagt en hel del tid på båten invändigt. Jag plockade ur allt trä i båten som jag slipade och lackade om. Och när jag ändå hade båten "ren" så passade jag på att byta ut mattan på durken och måla om stolsfästen så dom blev fina. I ruffen är båten orginal sånär som på klädsel på dynorna. Båten är av årsmodell 1976 och motor renoverar 2002 då sötvatten kylnig installerades på den vilket är toppen tycker jag och det går som en klocka tycker jag.

90. Joakim Törnberg Hällekis

Olle har sålt sin Dc 21. Han köpte den ny 1977, nu 29 år senare har jag köpt båten. Den är i orginal utförande med AQ 170 och 280-drev. Lite renovering under vintern skall nog ge den tillbaka lite av forna tiders lyster.

91. Magnus Lundqvist Braås.

Har en Ockelbo T16 -77 med en Mercury 70 -77 med powertrim, som inhandlades aug -05. En tidigare ägare från att den var ny. I orört orginal skick, ej omlackad eller bottenmålad sen ny. För å va i org.skick så e den mkt fin.

92. Bosse Boman, Norrköping
DC 21
-83:a med targabåge. Står just nu på tomten hemma för att få en total renovering i ruffen. Det långa vita "raggarluddet" har gjort sitt. Vi köpte båten i juli 2011.

93. Jørn Givskov Kastrup, Danmark

DC21

Har en DC21 som er gammel ,men nænner ikke at skille mig af med den,synes den er bevaringsværdig pga. De flotte klassiske linjer,og de gode sejlegenskaber båden har. Båden passer perfekt her til øresund hvor jeg høre til, Jeg har demonteret motor og drev og leder med lys og lygte efter en anden motor og drev som jeg kan bruge i den. Kender du en som kan vejlede med hensyn til motorstørrelse ???? 

94. Janne Wiström Nykvarn

C20 Nr 73389. Efter några säsonger med problem, främst kylningen har jag fått en väl fungerande Ockelbo. Har fått lära mej att även en båt som står på land i 15 år korroderar i sötvattenkylning och avgaslimpa. Motorn är en AQ170 från -92 som gick ca 50 timmar innan olyckan med drevet skedde. Efter att ha legat på land köpte jag den i ett lite tråkigt skick med trasigt drev, lite fuktskadad inredning, sönderrostad avgaslimpa som ersatts med ett (rostfritt) och korroderad sötvattenkylning, har jag en mycket trevlig båt. Fisketur med barn och barnbarn är en fin avkoppling.

95. Björn Axelsson, KLÄSSBOL

T17.

Familjen Axelsson köpte sin T17 i Nyköping 1981. Sedan dess har den troget utgjort familjens huvudsakliga transportmedel till och från vårt sommarställe på skorvön i samma sjö. Många både äventyrliga såväl som lugna färder över sjön har företagits under alla dessa år.

96. Jan Ohlsson, Vintrie

Vi har just blivit ägare till en DC 21 årsmodell 1979. Inköpt i Lyr på Orust och med ny hemmahamn i Klagshamn, Skåne. Hit ner fick hon skjuts på lastbil. Har ännu inte kunnat pröva hennes kvaliteér fullt ut men jag vill mena att hon är i ett riktigt gott skick. Premiärturen gick över sundet till Dragör i sakta gemak där bilden är tagen. Framdrivning sköts av en VP V8 bensin från -86 på 225 hk. Allt kylt av sötvatten. Nu väntar uppgradering av möjlighet till att plocka ut lite mer el ur henne samt att byta ut slitna detaljer.

97. Martin Sääf, Saltsjö-Boo

Ockelbo C20. Köpt 2007. Helt original och som har stått på land under tak i nästan 30 år med trasig motor.

Så i lördags 29/8 09, provade jag för första gången min C20 i vattnet för egen maskin, för första gången sedan 1978, då den blev stående på land med trasig motor. 

Det har gått sakta men varit mycket lärorikt. Jag har plastat igen hål i akterspegeln efter det gamla 100-drevet och sågat upp ett nytt för ett 250-drev. Jag köpte en B20 med drev och har renoverat dem en aning plus kompletterat med delar. Jag har fått många goda råd av Ingemar på Drevdelar, och han har även kunna sälja de delar jag har saknat. Det finns fortfarande en del kvar att göra på motorn, men nu fick jag mer hopp om att det ska gå till slut.

Till nästa sommar ska jag fixa träinredningen och lägga in de nyklädda dynorna, som en dam i Ockelbo gjorde ett mycket fint jobb med i vintras.

Trots lite motorkrångel, läckande avgaskrök m.m. så gav båten ett mycket fint intryck, och nu tror jag att jag har den båt vi behöver i familjen, tillräckligt stadig för alla, och samtidigt tillräckligt liten så att jag kan hantera den själv. Traktorköpet och renoveringen av den ingick i projektet, tillsammans med en lyftställning för att kunna få i och ur motorer.

98. Peter Stolt, Linköping

T16U -77. 85hk Force -89 Köptes i Juni 2006.

99. Marco Häkkinen, Kumla

B14R

Har just inget att berätta ännu, har precis köpt båten men kommer med kommentarer då den är inkörd.

100. Anders Nyberg Huddinge.

HT19.

Jag har en HT19 och jag har haft den sedan 1992.

Renoverar just nu motorn som skurit.

Vet ej årsmodell.

Martins C20 efter renovering