141. Anders Sors, Västerås

T16. Har ägt båten ett flertal år nu, och redan när jag köpte den (1999)upptäckte jag att några grundpåkänningar var gjorda, men lagningarna var inte då i behov av någon åtgärd. Åren gick och många sköna timmar har tillbringats på Mälaren, tyvärr upptäcktte jag att hon började få svårt att hålla tätt, lagningarna var slarvigt gjorda och hon fick tillbringa hela 2007 på land, detta för att torka ut i skrovet, så i våras bestämde jag mig för att göra ett riktigt ryck. Motorn plockades av och med hjälp av svärfars traktor vändes hon upp och ner, nu började jobbet, tänk er själva minst tio års pålagring av bottenfärg. Jag lyckades slita ut tio slipband stl 60 samt en slipmaskin fy f-n. Efter ett antal timmar i overall och några tusen kronor senare är hon äntligen sjösatt, med ny relingslist (tipset från  hemsidan) samt en botten som motsvarar något i stil med usprungsskick, när det begavs sig.Hoppas nu på en något bättre sommar än den vi minns från 07.

142. Rickard Blomdahl, Everöd.

Jag har en båt som jag tror att det skall vara en ockelbo båt som jag köpte i vintras. Vet inte något om båten så jag tar gärna emot info om den.

 Ockelboklubben svarar:

 Ja, det är en Ockelbo. Den heter MoBåt och är byggd  1957 - 59. Detta är Erik"Ockelbo"Lundgrens förta båtmodell. Att den fick namnet MoBåt beror på att den byggdes hemma hos Erik i Mo, ca. tre kilometer norr Ockelbo. Och det var där som alla Ockelbo-båtarna byggdes från början.

143. Berth Ljunggren, Nybro

Är nybliven ägare till en Ockelbo T16i -72, motor -75. Drev och motor helrenoverat vintern-04. Jag köpte den i Karlskrona vintern 06 och den har numera hemmahamn i Revsudden, Kalmarsund. I övrigt i bra skick också.

144. Curt Elmesten, Spånga

Har nyligen skaffat mig en HT 19 från -68, med en Volvo B20 från 2002, och ett Volvorenoverat 100-drev. Båten är jättefin men skall bli ännu finare efter min behandling.

145. Kenneth Andersson, Hyppeln. (Norr om Öckerö)

B16 -92 

jag köpte den -97 med en suzuki 55hk -93. Jag håller på att renovera upp den. Så jag återkommer med bilder på den.

146. Anton Pettersson, Solna

T14 1967. En underbart välhållen båt som renoverats endast med originaldelar. Nu är även Evinruden från 1982 som jag hade tidigare, bytt mot en Mercury 1965. Helt enkelt en fantastisk liten båt.

147. Jussi Helin, Värnamo

OS19 segel

Vet inte något om båten, jag fick den av ett dödsbo och vet ej om den är komplett eller ej.

148. Kristian Liljefors, Bromma

Denna DC 21 från 1980 har varit i min ägo sen försommar 2002. Tidigare ägare döpte henne till Åke då detta var huvudsyftet med båten. Mitt intresse för japansk kultur gjorde att jag ändrade namnet genom ett tillägg och det blev det mer passande namnet Karaoke. Hon har fräschats upp med nytt kapell och nya dynor i ruffen. Dessutom har hon fått en egenhändigt snickrad topplucka till ruffen som ersättning för den hemska original luckan i genomskinlig plexiplast. Konstruktionen med soffa och gångbord/stuvfack i aktern är vad jag vet unik och mycket praktisk. Hon har en VP 200D med AQ 280 drev som fått en rejäl genomgång under vintern 2007.

149. Istvan Von Polgar. Uppsala

T17i

Köpte den av en släkting för 5 år sedan. Körde den i ett år, därefter rasade motorn. Har sedan stått. Har nu införskaffat 2 st B20 motorer som tillsammans med den gamla förhoppningsvis blir till en fungerande motor. Hemma hamn är Grisslehamn.

150. Leif Randberg, Åtorp

HT16

Jag köpte båten i dec. 2006. Renovering av båten pågår. Årsmodell 1974 motor 75HK Mercury 2005. Bild på båten kommer senare.

151. Ola strand, Göteborg

B15

Har nyligen köpt båten.

152. Pål Aanonsen, Fredrikstad, Norge

DC.-21. 1977 Modell. Forige eier renoverte båten med bla. teak dørker, ny trekt cabin. Volvo AQ-130 270T drev. Har eid båten i to år.

153. Anders Uttersäv, Åmål

DC21. Mycket fin båt men tyvärr har jag haft otur med motorn, en VP MB36B. Nu har jag efter lite sökande fått tag på en Volvo-motor "B36" som jag hoppas kunna konvertera till att bli "marin". Skulle gärna vilja ta reda på om någon vet ett lämpligt motor-alternativ för båten. Har hört att VP MB36B hade sitt ursprung i en Cheva-motor vilket kanske öppnar upp för fler alternativ. Tacksam för tips/kommentarer.

154. Peter Stenberg, Stockholm

T16U

Har precis köpt en T16U från -75 i vit kulör. Båten är, just nu, i "bedagat bruksskick". Dessbättre är den vit, så det framgår inte på 10 meters avstånd. Motorn är nästa ny, en Mercury 75 hk 2-takt från 2002. Jag trodde det skulle bli mycket svårt att sanera båten och blev mycket förvånad då det svarta mögel som täckte stora delar av inredningen gick att skölja bort! Jag städade i tre timmar, säljare hade säkert fått 10000:- mer med tvättad båt, = min bästa timförtjänst. Hade varit på Bullandö Marina i två minuter när en kille hejdade mig och sa "det där var en riktigt fin Ockelbo!". Känns bra kan jag säga. Båten är farttestad med GPS och gör då 32 knop på max gas med rätt varvtal. 28 knop verkar vara lagom marschfart. Men eftersom båten tål så mycket är det svårt att hålla gasreglaget från bottenläget...

155. Joakim lundgren, uppsala

T14

Har nyligen införskaffat en ockelbo T14.. Håller på att totalrenovera den... Skicket var tuvärr inte det bästa. Men ska bli!:)

156. Olof Pettersson, Stockholm

HT16 -73 med Johnson Stinger 65 hp inköpt 2000. Orginalskick med nytt kapell från Båtkapellspecialisten Henric Product HB i Bollebygd (som även sydde åt Ockelbo på 70-talet). Till sommaren monteras nyrenoverad Johnson Stinger 75 hp från 1975. Båten håller till i Roslagen.

157. Niclas Dombek, Stockholm

C19 årsmodell 1968. Volvopenta motor aq95 med 100A drev

plastskrov och träöverbyggnad.

158. Owe Björkman, Trångsund.

T15 Riviera årsm.62-64. Komplett inredning intakt, nu renoverad. Ny gelcoat lagt 2004 under vattenlinjen + däcket som förstärkts underifrån (original var för tunnt). Ny motor Suzuki 50H 4-takt kort rigg powertrim. Drar 0,27 l/distans i 30 knop m 2pers i båten. Nykromad rutlist + ny polykarbonatruta. 60L extratank (rostfritt) inbyggd i förarsätet. Egentillv mätarpanel i rostfritt.

159. Johan & Alicia Björkman, Trångsund.

T16I  nr70019 (dvs.1970 nr.19)

Röd (ommålad av nån klåpare). Helt nyrenoverad motor (tidigare topp sönderrostad) Nyrenoverad durk. Omklädda säten.

160. Peter Roempke, Göteborg

B16. Båten är från 1985 och jag har ägt den sedan 1986. Jag har gort en egen vindruta med båge samt en ganska stor vattenskidbåge bak.