101. Patrik & Urban Bendtz, Huddinge

MoBåt. just nu är de jag Patrik, som förvalltar båten tillsvidare. Men annars är båten tillverkad 1958(59) då min farfar köpte den till min farmor. sen efter de har min far Urban, tagit hand om den tills 1999 då ja tog över skötseln. Jag själv har målat om den till samma orgilanfärger, himmelskt blått däck, vitt skrov och dom röda vingarna. Motorn har bytts ut ett par gånger. orginal motor (vit mercury 50hästar) togs bort nån gång då ja inte va född. och i år satte jag faktis tillbaks originalratten, som Ni kan se på bilderna.

102. Nicke Pettersson & Madde Jansson Vingåker

T15 Riviera -60 -61

Vi har precis införskaffat denna båt och undrar vad det är för någon sort och vilket år den kan vara ifrån.

KLubben svarar: Det är en T15 Riviera 1960 - 1961

103. Olle Morin Roslagen

HT19. Nyligen införskaffat (2006) denna Ockelbo HT 19I från 1967 Den köptes av Bo Nornhed som ägt den sedan 1970 (hemmahamn Lådna). Första ägaren var en man på Blidö. Motorn (B20 med 100-drev) är bytt vintern 2004/2005 och går riktigt fint. Funderar dock på att komplettera med sötvattenskylning i vinter (innan den rostar för mkt) och kanske trimplan. Annars endast smärre justeringar inplanerande (pulpit fram, gösstake bakom takluckan, ny relingslist, Ockelbologga, lite instrument, klädsel insida av kabin, ny botttenfärg och snobbrand, göra stolarna skjutbara längs glidskenor, kanske badstege, strålkastare, osv). Numera ligger hon uppe i Roslagen och används framförallt som passbåt till land på Svartlöga, men även dagsutflykter.

104.  Ove westin, Gävle

T 15 Riviera

köpte båten i originalskick vt 2004
motor Mercury 50hk, motorn numera museiföremål. Numera Honda 50hk.
Vi stortrivs med båten och har nu planer på att rusta den. Önskar komma i kontakt
med tips om rust.

105. Jens Faxhag, Karlskrona

DC21 årsmodell 1976. Den var ursprungligen utrustad med en AQ170 och ett VP280T drev, men i våras byttes detta ut mot ny drivlina. Den är nu utrustad med Mercruiser 4.3l MPI, en V6:a med 220hk, det gör att vi får en behaglig march fart av 25 knop i 3400 varv ochg 38knop på topp. En fantastisk fin kombination på en trevlig båt. Jag köpte den 2004 och har förutom motorbyte hunnit med några lager fernissa på träinredningen sam ny heltäckningsmatta.

I närtid ligger ny rufflucka på schemat samt en GPS plotter. De gamla trimplanen skall demonteras då dessa inte behövs med nya drivlinan.

106. Anders Nilson,  Ingarö

DC21 från 1976 (nr76191) med AQ170/VP280. Motorn bytt 1996 till en från 1978. Helt OK skick men lite fix att göra under vintern.

107. Tommi Agge, Pargas Finland

Månne min båt kunde vara en Ockelbo Sea Fun? Vingarna där bak saknas men annars så är den identisk med en Sea Fun. den är nymålad i ursprunliga färgerna igen. Vindrutan saknas och inredingen får bli till nästa sommar. Medan jag skrapade bort flera lager gammal målning hittade jag ett registernummer på sidorna. Båtregistern visste endast att båten var registrerad 1962 av en herr Rosén. Jag råkade hitta ett telefonnummer till en Rosén och de visade sig vara samma Rosén! Vilken tur. 83 år gammal gubbe men med bra minne. Herr Rosén hade köpt båten sommaren 1962 av en amerikan som jobbade på USA:s ambassaden i Helsinfors. Amerikanen i fråga hade i sin tur köpte båten antagligen från Norge eller via Norge, Rosén var inte riktigt säker hur det hade gått till. 

 

Klubben svarar: Det var mig en fantastisk historia du kom med. Jag har tittat på bilderna och konstaterar att din båt är en Sea Fun från 1958 eller 1959. Förmodligen har någon ägare kapat bort vingarna.

Tommi svarar: Kan vara en amerikansk båt från företaget Sea Fury som ju är orginalmodellen för Ockelbo Sea Fun.

Klubben svarar: Om inte det har funnes vingar på din båt, kan det nog vara en amerikansk Sea Fury från 1957. Jag tycker att du kan vara medlem i alla fall, på grund av att det kanske är din båt som är grunden till Ockelbo Sea Fun.

 

108. Familjen Krogh, Saltsjöbaden

B14

Hejsan! Vi har sedan länge varit medlemmar(nummer 108) men har nu sålt vår S19. Vi tänkte därför passa på att uppdatera lite så S19 tas bort och istället läggs vår B14 in. Vår B14 har varit i familjen i fyra år och är av årsmodell 1964 och har en tidsenlig motor i form av en Mercury 200 från 1967.

 

 

109. Kaapo Seppälä, Åbo Finland.

Har nyligen köpt en Ockelbo HT19. Hon heter Maria och hennes årsmodell är 1979. Hon har en Volvo Penta AQ120b med 270 drev från 1983. Förutom den nyare motorn är hon i helt (bra) originalsckick. Båten ligger i Åbo och jag köpte henne från Sibbo där hon var tidigare ägd av en pensionerad flygplansinspektör. Han hade vårdat båten och motorn mycket väl och även alla dokumenterna och kvitton står kvar. Jag ska använda båten i trafiken mellan Åbo och sommarstugan i Rimito.

110. Jonas Löfdahl, Kallinge

Jag är sedan 1992 ägare till en B16 med Johnson 85hk V4, allt av årsmodell 1978. Fast 100 l tank installerad under durken, gör båten mycket stabil. Båten används mest under 10 veckor på sommarlovet, men kan även få sig ett dopp en fin vinterdag.

111. Michael Brodèn. Åkersberga

HT19.

Jag har ägt min HT19 sedan 1990, det är en 1970 års modell med keps. Jag har haft orginalmotorn(b20)tills för ett år sen då jag bytte till vp140a. Drevet är original vp100a renoverat 2004. Har båten på mitt landställe i Norrtälje.

112. Christer Nilsson Ljungby.

Har haft denna Ockelbo ht16 med en johnson 85hk-80 sedan juni-05 och är mycket nöjd den. Vet ej årsm på båten.

113. Klas Björkman Åkersberga.

Jag äger en T17 DL av 1974 års modell den har troligen orginal B20 (AQ 115) med VP 100B drev motorn är väl inne på sitt 3:e topplock då sjövatten kylningen gör sitt. Jag köpte båten i Vaxholm hösten 94 och den har varit i sjön alla år sedan dess, bensintanken gick läck 2004, och motorn blev vattenfylld 2005 och i år läcker den olja men den går väldigt bra så det problemet ska nog lösa sig. Det är nog ett tidigt ex då den skiljer sig på en del punkter bla andra luckor gjorda av durkplåt i stället för dom gjutna i plast. Jag monterade trimplan för ca 8 år sen. Vi använder den till utflykter o bad och är nöjda med den.  

114. Bo Noer, Hjortshøj Danmark.

HT19. Jeg har en HT19 og den er jeg ved at sætte i stand der sidder en aq 130 og et 270 drev i nu. Jeg er i tvivl om hvilken moter jeg skal lægge i båten jeg har valget i mellen en aq 125 2.3 l eller aq151 2.5 l eller aq170 3.0  

115. Johan Björkegren, Helger i Stockholms skärgård.

DC21-76.

Chevrolet V8 210 Hk. Max 33, crusing 22-25 knop. Nytt kapell +dynor. Total renoverade trädetaljer. Stor badbrygga. Familj med 2 barn. Båten ägdes av någon som hamnade i bekymmer så att den låg i över vintern utan större tillsyn. Köptes då av skrothandlare som monterade en bilmotor (alltså Chevan) i båten. Stark som en oxe men saknar lite toppfart. Vet någon om vilka proppelrar man kan byta till (har ett orginal VP-drev)? Samt är någon fena på att koppla in sötvattenskylning?

116. Anders Fridberg Hagfors

Har en t16 78 årsmodell med en 115hk johnson av 98 årsmodell.

Köpte båten i sommar, satt då en 60hk evinrude på den. Båten är helt i orginal. Hade 115hk på en shakespeare innan. Skiftade motorer och sålde shakespearen. Ville inte göra mig av med den större motorn eftersom jag köpte den ny. Båten går jättefint med den motorn. Är hel nöjd.

117. Flemming Christensen, Nordborg Danmark

Har en Ockelbo DC21 fra ca 1971. Motor Aq 200D drev 290.

118. Kenth Larsson Stockholm

T17 GL -75. Inköpt Nov -06. Motor B21/AQ140 insatt beg.-06

119. Owe Lauffs, Hårsfjärden

SeaFun -58. Blev erbjuden ett flytande renoveringsobjekt i början på 80:talet av en gubbe som sa att det var Ockelbos första serietillverkade båt och att den gått Roslagsloppet. För tvåtusen kronor fick jag köpa den, en penselkladdad mossgrön raggarbalja med hemplastad dubbelbotten. Den medföljande 20 hästars Evinrude hade inte många kusar kvar och båten hade med sin släta botten en lustig egenskap, när man vred på ratten så svängde båten men behöll tidigare kurs. Snurran gav upp och så även jag. I början av 90: talet var tiden mogen för en renovering, två parallella fenor plastades in i botten för att öka manöverbarheten, akterspegeln förstärktes för att klara av en 55:a och hela båten slipades ner till ursprungsfärgen för att sedan målas i signalröd och gräddvit, detta tycks ju så här i efterhand ha blivit mycket likt original. Under några somrar var Vilda Hilda en given vän när solen gassade. Numer ligger hon uppochned i träda och mossan frodas i den miljövänliga bottenfärgen. Börjar få en känsla av att hon är i en så pass aktsam ålder att hon börjar bli en värdefull raritet.  till våren kanske det kommer en som vaknat till liv en tredje gång…

120. Ulf Thörnelöf, Lindome

Jag har tagit över min fars Ockelbo C20, som han köpte ny 1979. Båten är i gott skick, dock med lite ärr. Den är ju nästan 30 är gammal. Jag skulle gärna vilja utbyta erfarenheter och tankar. Specielt vad det gäller C20:n.