661. Leif Johansson, Enköping
B14 Lux Folka.
Har en okelbo B14 men den är ändrad av förra ägaren till en styrpulpet, motor till den är en gammal Evinrude 25 från 1973, skulle gärna göra om den till ursprungsskick igen, saknar då vajern till gas, växel och styrning samt framrutan.

662. Anders Karlström, Enskede


SeaFun -59

                         Uppdaterad 2015 03 17
En numera gul och vit Sea Fun inköpt från "båt gurun" på unika svenska båtklassiker Anders Værnéus. Efter 4 år av hopp och förtvivlan har min Sea Fun äntligen blivit färdigrenoverad och tack vare Anders utrustad med en ännu vassare motor. En nyrenoverad vit Mercury 70 hp (rak sexa) från samma tidsepok.
Båten har t.o.m attraherat KMK och kommer att, som en av tio speciellt utvalda tidsenliga båtar, ställas ut i KMKs 100 års jubileums monter på Båtmässan den 27 febr - 8 mars 2015.

663. Johan Seger, Hallen / Östersund

19 fot, akterhytt.
Det jag har fått till mig är att en liten båtbyggare / varv i Stockholms skärgård fick tag på en plugg av ht19 från Finland???? De tillverkade en akterhyttsbåt på lugna stunder med utgångspunkt från skrovet. Ca 10 båtar i detta utförande han de göra, innan de av okänd anledning lade ner tillverkningen. Om denna historia är riktig vet jag inte, men att skrovet är en Ockelbo 19 är jag ganska säker på. Vet någon mer tar jag gärna mot information. Jag kommer under våren anpassa båten för trollingfiske på Storsjön.

664. Lars Gruséús, Strängnäs
T17 De Luxe
Båten köpte jag i orginalskick, Mycket vällvårdad, motor 130/270.
kan behövas ny kläddsel till framstollarna.

665. Leif & Lars Johansson, Torsång
MO-båt
Vi, jag och min bror har ägt båten ca 14 år och trott att den varit en Ockelbo Riviera. När jag besökte båtmässan i vintras hittade jag en utställd Ockelbobåt och en man som visste att det fanns en Ockelboklubb. Vår båt är i ganska dålig skick då vi inte lagt ner något underhållsarbete på den men när vi nu förstått att det är en veteranbåt och att det finns en klubb att rådfråga har vi bestämt att försöka återställa båten så nära ursprunget som det bara går. Däcket var svart och försett med röda ränder och skrovet var vitt med svart botten när vi köpte båten. Fenorna var svarta. Motorn är en Yamaha 55 AE.

666. Andreas Bergström, Djursholm
B16 -78 med 50HP Mercury, troligen originalmotorn. Enl säljaren finns det bara två ägare för mig. Båten är tvåfärgad - rödorange skrov med vitt däck och inredning.

667. Henrik Corneliusson, Öckerö
dc 21-85


båten är under renovering, kommer att vara färdig under sommaren,

motor blir en volvo penta kad 32 med 290 dp.

668. Jan-Åke Rödström, Kungshamn
B600
En båt som från början byggdes med en styrhytt fram på Lyckans slip, Fiskebäckskil som arbetsbåt för varvet. Senare såld som fortskaffningsmedel mellan Strömstad och Öddö av en läkarfamilj innan den kom i min ägo 2011. Det sitter en Volvo Penta MD11C i. Båten ommålad våren 2012.

669. Olle Hedrén, LJUSTERÖ


B16 i bruksskick som inhandlades för 2 veckor sedan. Ska åtminstone delrenoveras innan den läggs i blöt. Skrovnr. 73179 Årsmodell 1973. Förrförre ägaren tycks ha hällt en burk röd Servalack över båten, som ursprungligen var gul-beige. Usch – måste åtgärdas! Detta är min 2:a B16. Gillas för stabilitet & giregenskaper (jämfört med moderna plåtburkar).

670. Leif Nyman,  Sundsvall

DC21 76a (ockelbo turist 66a)
vit med brun rand v8 290hk
 

671. Eldar Solum,  Sande Norge
Ockelbo OS19
Full seileropplevelse med denne lille men svært rommelige båten.Bruker sjelden mer enn 2 timer på vår- og høstklarering. Jeg har imidlertid gjort noen forandringer: Fenderlisten er drenert på begge sider da vann
hadde begynt å delaminere dekkkantene. Roret er pusset ned til en skjønn mahogny med orginalt rustfritt beslag. Nydelig!
Jeg har gitt den hvit toppcoat.

672. Daniel Andersson, Bengtsfors

 DC21
Ockelbo DC21 med en perkins diselmotor. Toppar ca 20 knop.
Köpte båten 2012, Båten är i bra skick. Finns detaljer som behöver fixas.

673. Tomas Andersson. Åby
B16
Svårt att berätta för jag vet inte tillverknings året på den, det är därför jag går med klubben så att jag kan få lite information om vad jag har.
Det är en Orage B16 och numret på plåten är 8013 3 Men vet inte vad det kan betyda. Den har en Evirude 60 på den.
Håller på att restaurera den den förra ägaren lät den sitta i flera år utan att göra något åt den. Min familj hade en B16 när jag var liten och det var därför jag skaffade en lika dan.
Det enda jag är lite konfunderad över är att den vi hade var det 2st luckor i golvel, en vi hade som sump och en för annat nät också vidare. Den båten jag har nu har inga luckor alls och jag vet inte om den har varit så eller någon har fixat det senare. Ser lite konstigt ut för det ser ut att vara så stort utrymme under. Så jag hoppas att någon här i klubben kan ge mig mera information om vad jag har.

KLubben Svarar:
Er B16 är av årsmodell 1980. Som original var det 2 luckor i golvet. Så det kan hända att någon har plastat igen dom.
 

674. Fredrik Ajger, Stocholm
HT19
Har precis förvärvat en ht 19 som är byggd 1975. Endel som är nytt o något som är original.Motorn en Volvo med ett 100 drev.Motorn har det bytts bl.a. Block o topp samt några avgaskrökar. Färjen på skrovet är gult samt tartoppen vit med gult tak.
 

675. Mattias GUstavsson, Ljungsbro

T15 Riviera
Renoveringsobjekt som legat på botten.

676. Lars Bengtsson, Stockholm

B16 och en T16

En gul B16 med en 40HK Mercury. Lite ovanlig då den saknar innerlinern och fisksumpen. Är ovanligt Postgul för sin ålder.

Och en röd/orange T16 med den mer sluttande rutan. Har ingen motor just nu.

677. Mats Åkerblom, Gävle

B16

Årsmodell 1993, mittpulpet och motor mariner 40 hk magnum.

.

678. Anton Öberg.  Bäckefors

T14

En ockelbo T14 med långriggad 40 hk evinrude motor
 

679. Anders Ekelund, Vaxholm

B14

Utrustad med en 15 Hk Yamaha från mitten av åttiotalet och gör drygt 20 knop. Oerhört bra och underskattad bruksbåt som jag använder som commuter i mellanskärgården.
 

680. Gustaf Thulin, Uppsala

Ockelbo T15

Båten är ljusblå och vit. Den har en 60hks Archimedes Penta.
Den går ca. 30 knop.
 

Medl. 662
Medl. 665. Mo-Båt