641. Fredrik Lindberg, Huddinge


DC21


En 69:a med 275 drev och en VP 131a motor.

642. Magnus Wallin,  Sollentuna
DC21
Vi köpte den våren 2011. Den är från 1976 med en Volvo Penta GXi
4,3 V6 från 2006. SX drev. Marschfart 25-30, toppfart 40. Bra skick.
Blästrad botten våren 2012. Badbrygga, trädurk och träratt. Nytt hamnkapell 2012.
Pentryt var bortmonterat långt innan vi köpte den. Som det känns nu vill vi behålla den länge och successivt göra den ännu finare. Nästa stora åtgärd är kanske ommålning av däck.

643. Thomas Renold,  Wettingen / Switzerland.
T14
The T14 was placed over 30 years on the lake of Zurich. Now the home base of the T14 named Yellow Donkey is the river Limmat arround 30 kilometers west of Zurich. Built in 1976 the boat is still in a good condition. Only the windshield is missing. We trie to rebuild one.

644. Bo Larsson, Vänersborg


B15


Köpt i höstas 2012

 

645. Per Nordström, Skellefteå
B14 Lux Folka.

Hittade den på anonns nere i Härnösand.
Var utlagd som en T15 Riviera och eftersom jag inte visste något om Ockelbobåtar då, så köpte jag den som en sådan. Visade sig efter jämförelse med bilder på Ockelboklubbens sida att det var en B14 istället! Har så långt slipat av gamla färgen på botten och inte hittat någon skada, förutom de vanliga reporna som
alla båtar som används får. Ska lacka upp den i vitt och rött som verkar vara original, vet att de flesta var blå men det finns inte ett spår av blåfärg på den här. Senare blir det att fixa säten och inredning som saknades vid köp. Vid köpet följde en Elektrolux 29 hästars med. Dock inte något originalpaket
eftersom motorn är från -62 och båten är från -65

646. Örjan Friberg, Vadstena

Ockelbo T17I Volvo Penta AQ 115 modifierad gult skrov som gått i Sommen och Vättern. Båten har varit i vår familjs äga sedan 1999. Båten är under dessa år helt genomarbetad och restaurerad på ett tycker vi vettigt sätt. Motorn var ur båten så sent som 2008 för en borrning och blyfrikonverterng samt tillhörande helrenovering. Drevet fick sin genomgång några år tidigare då det var dags. Skrov och inredning var det första vi tog itu med då båten var ny för vår del. Säten fick bytas på grund av orsak för en tid sedan. Dessa var inte helt lätta att få tag i på den svenska marknaden så det blev att ta till privatimport från USA. Båten har varit oss trogen under många sköna timmar på Vätterns böljor under de åren den varit i vår ägo.

647. Magnus Johansson, Karlskrona


T16


Nyligen inköpt, håller på att fixa till den med rätt tidsanda. Återkommer med bilder så fort jag kan.

648. Stefan Svensson, Ljungby
T16U
Köpte båten sommaren 2012. Motorn är en Suzuki DT65, Båten är
lite blek i färgen annars är den i ett väldigt gott skick. Båt, motor och släp
är ursprungligen sålda 1980. Båtens tillverkningsnummer är 80015.

649. Thomas Rene, Nyborg Danmark
T17i
Ockelbo Boten Anna, Svensk båd i Dansk farvand.

Årgang: 1972

Type: En lille lækker speedbåd med en indenbordsmotor,som sejler fantastisk!

Drivkraft: AQ 130 Volvo penta med 270 drev, 135 hk 4 cylinder 2,7 liter
Størrelse: 17 fod Interiør: 2 splitsæder betrukket med læder i rød og pastil farve (ganske gyselig)

Ekstraudstyr: Div instrumenter: benzin, olie, temp, knob, og
timer tæller..

Bemærkninger: fed lille racer som render 25-30 knob alt efter bølger og strøm :-)

650. Lennart Sjökvist, Karlstad
DC21
Köptes för att familjen skulle kunna komma ut på sjön. Detta var för ett antal år sedan. Då satt det en AQ 130 med ett 270T derv på. Efter ett år byttes motorn ut mot en AQ 171 som blev skrot efter 5 timmars körning den hade gått på lastbil och fått oljan ur tappad innan lastning och när den monterades kollades inte pluggen av teknikern , så efter dessa timmar vibrerade den bort och under drift så skar den fullständigt, Nu har den en volvo V6 med SX drev och går mycket bra.

651. Hasse Anemalm,  Huddinge
S20
Årsm -78. Har varit i familjens ägo sedan 1984. 2012 byttes 140A-motorn till en marinkonverterad B230F med förgasarna från 140'an. Det blev faktiskt en märkbar effektökning.

652. Stefan Karlsson, Falun
Mo-båt
Jag har idag( 3/2 -13) inhandlat en Mo-Båt lyx. Den är av stort renoveringsbehov och jag ser fram emot att skapa min drömbåt av detta ämne.

 

653. Joakim Edman, Hållnäs

T17 i Deluxe

Jag köpte båten 2012 sep med trasig motor håller på att rusta en AQ 145. Båten hamna i vattnet 2016 och går super bra Aq145 är bra motor till T17 pinnar på i 34knop. Väntar på att åka 2017 nu. Båten är byggd 1977 så 40år nu kan man inte tro.

654. Joakim Fransson, Skänninge
T17U
Bytte till mig den 2012 o tänkte fixa till den o skaffa en motor, då det inte gick reparera den gamla Chryslern jag fick med. finns jobb för att få den som jag vill, men hoppas på att jag kan lägga den i blöt sommaren 2013 i alla fall. Sen hur det går, återstår att se.

 

655. Per Boström, Ursviken


C20
En ovanlig c20. Seriöst ombyggd till hardtop. Aq131med 280 drev. Optimerat topplock. Egentillverkad badbrygga. Och i år skall det byggas en peke i fören. Och alla dynor sys om med vitt och grått skinnimitation .

656. Kent Aronsson, Kungälv
HT19
Har idag 2013-02-17 efter mycket letande köpt en HT19. Den är i ganska dåligt skick efter att ha legat utomhus i minst 2 år under en bristfällig presenning. Fick se båten uppställd längs en väg jag ofta kör och tog en titt på den, satte en lapp om att jag var intresserad av att köpa den.
Ägaren ringde upp och efter många om och men blev det affär. Skall renoveras upp grundligt och kommer gå igenom i princip allt. Får ta den tid det tar blir ingen sjösättning i år iallafall. Är en -70:a med gröna däcket och en AQ115 med 100 drev, Fick med en drevlyft som förhoppningsvis går att få liv i.
Det mesta är original vad jag kan bedöma.

657, Mika Lepistö, Stockholm


DC 21 från 1977
Motor VP 4.3 GXI från 2007 med DP drev.Köpte den år 2012. Hade tidigare en 75:a med en AQ170. Det som är gjort är ny drivlina med 225 fräscha hästar. Nytt kapell och nya original ruff/däck luckor från Ockelbo-collection. Återstår att lägga in ny durkmatta samt lacka all mahogny sedan är båten som ny igen.

 

658, Tomas Häggeborg, Bollnäs


Sea Fun


Denna båt köpte min farfar och har sedan överlevt 5 bröder där
av en var min far. Sedan har jag och en kusin haft den. Den har gått i Ljusnan
både i Bollnäs och i Järvsö.

 

659. Per Halde'n, Säffle


Ht16
Köpte båten hösten 2011 utan motor. Fick tag i en Yamaha 50 hk på blocket. Skrovsidorna polerades upp till nära nog nyskick. Tyvärr var överbyggnaden målad men med ganska dåligt resultat. Ska försöka måla om den. Båten ligger i Vänern där sjögången kan vara ganska grov ibland när sydvästen ligger på, är dock mycket nöjd med sjöegenskaperna.

 

660, Scott Andersson, Kungsbacka


Ockelbo OS19


Grön liten utseglad båt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medl 645
Medl 647
Medl 648