581. Mikael Falk, Eskilstuna

Ockelbo T15

Har en ockelbo T15 som jag köpte sommaren 2011.
Det sitter en gammal volvo penta 60hk på den och den går jätte fint i vattnet.

 

 582. Ulf Tillman, Solna.

Jag köpte min Ockelbo B16 i november 2011. Utan motor.
Jag tror den är gul i original, men nu omlackad i grå nyans i skrovet. Och en ljusare grå i däck/inredning. Det är fint gjort.

Jag köpte motorn från annat håll. Det är en Yamaha 85 hk. Från mitten av 80-talet.
Den är iordninggjord med nyare växelhus och topp. Powertrim o tilt finns också monterat.
Motorn köptes också i november 2011.

Till våren ska allt monteras ihop och sjösättas. Det ska bli mycket spännande.

 

Tyvärr har jag ingen bild nu men ska ta bilder när allt ligger i sjön.

583. Stian Lunde Johansen,   Skien, Norge

DC 24 Croupier

En artig båt med Volvo Penta AQ225D

584. Jan Olofsson, Knutby

C20
Jag köpte båten i höstas (2011). Båten är omlackad (helvit) inkl targabågen. Motorn är en AQ170 med ett 270 drev. Vet inte så mycket om just detta ex och kommer att spendera en del tid i vår med båten för att få den i bra skick. Båten kommer i huvudsak att användas som transportbåt ut till Svartlöga i stockholms skärgård.

585, Gunnar Gustavsson, Gällstad

T15 Riviera 1961

Köpt begangnad 1993 på Rångedala Marin.
Var Röd när den köptes, lackades senare om till gul.
Legat i malpåse de senaste åren men nu ska den renoveras till barnbarnen.

586. Tony Westergren, Enskede

C21

Jag har haft min C21 i ca 15 år. När jag köpte den så satt det en B20 motor i den, ganska snart bytte jag till en B23. Drevet är ett VP250. Så vitt jag vet byggdes det ett mindre antal C21 (10-15 st) för skärgårdsbor som ville ha det lite mer ombonat,de åker ju i ur och skur. Jag använder mest båten till transporter till sommarstället i sthlms skärgård och den gör ett fantastiskt jobb. Fina skandäck, man kan frakta en hög kyl stående bak, lägga in 5m plank. Funderar lite på att sätta in en diesel och duopropdrev.

587. Alf Rosén, EKERÖ

T 17 DL
Gul båt årsmodell 78 130hk 270Tdrev. Inköpt sommaren 2011 tillsammans med kompis.Båten har Sliten gelcoat, risig inredning, krånglande povertim, söndergängad bensinpump, dålig felkopplad el, halvrutten durk,trasigt kapell. Så utmaningen är STOR.
Investering hitils 2 nya batterier ny eldragning i motorrum inkl batteribrytare.
Har strippat inredningen och ska låta sy upp ny. Det finns badbrygga på båten så en badstege ska på.
Avluftningarna på akterdäck har ärgat sönder och ska bytas. Ny durk ska dit.

588. Anders Pettersson, Söderbärke

C20

En orginal C20 med AQ130 och 270 drev.
Funderar på att stoppa i en diesel av nåt slag

589. Håkan Lagerström. Moholm

DC21

Ett skrov inköpt av Försvarets Materielverk. Har anväts som ponton (tre av dessa skrov var sammankopplade för att bära ett sjömål på vilket man testade Försvarets sjömålsrobotar). Skrovet har använts mycket lite och är i gott skick men däck, sittbrunn och motor/drev saknas.

590. Bertil Appelqvist, Västerås

 

OS14 och B14R

 

Jag behöver ny relingslist till min B14R.

591. Magnus Persson, Järbo

T14
Har bara haft båten ett litet tag. Gav inte mycket för den heller. Men tänkte ge den en chans. Jo är så att akterspegeln är dyngsur, lär bytas tror jag. Har öppnat upp från utsidan, tar man skivan den vägen eller inifrån?

592. Kjell Andersson, Järfälla

C20
En tidig med orange targa, renoverad AQ 170. Inköpt i Österåker 2011. Styr och gasreglage med kablage skall bytas. Durk ska få ny yta, allt trä ska slipas och lackas.

593. Robert Axner, Stockholm
B14 Lux Folka
Köpte båten på nätet utan att veta vad det var för modell och producent. Tyckte bara att den såg supertrevligt ut. Liten, behändig och klassiska "60-talslinjer" som jag ville ha. Den låg vid en insjö ett par mil norr om Nyköping och hade tydligen varit i familjen många många år. Nu ska jag gå igenom hela båten och försöka få den i välskött originalskick. Har idag en 15Hk-motor men den borde kanske ha en något starkare.

594. Viktor Sand, Gustavsberg
HT 19U
Årsmodell 1968 Vid köp var originalsäten utbytta. Det satt en 135hk Mariner på som var i dåligt skick, Vi bytte till en Mercury 90hk vilket kändes mer proportionerligt. Byggt till ett litet pentry för origokök och lite förvaring. Underbar utflyktsbåt som går tryggt i olika väder. Vi har även varit ute längre period, tältat och ö-hoppat. Vi kommer långt in i vackra vikar samt förflyttar oss smidigt mellan den ena till den andra destinationen samt vid väderleksändring.

595. Mats Lindfors, Helsingfors

 T-16
Köpte båten för två veckor sedan. Båten är i bruksskick, min avsikt är dock att renovera under ett par års tid. Båten har en litet väl stor snurra ( 100 hk mercury) men den fungera bra och får väl hänga med så länge den orkar.

596. Hans Hultman. Skoghall
HT16

Oranske hardtopp från 1974 som är välvårdad och ompysslad.

597. Henrik Welander, Täby
C20
Original från 1976, brun galon, påsarna i förpiken, svajande PR antenn m.m.

Motorn är utbytt till en AQ 205, går mycket bra!

598. Ludvig,  Örebro
 B15
Det är en fin men väldigt sliten båt jag precis har köpt av en släkting. Jag planerar att under våren/sommaren 2012 fixa i ordning den, laga, spackla, slipa och måla den. Det är min första båt, så jag hoppas få lite vägledning och inspiration på forumet. Bild på båten kommer snart...

599. Rickard Norberg, Tranås

C20


Båten är totalrenoverad, ny motor AQ170(modifierad armémotor som gått 15h som elaggregat) Nytt vitt kapell.

600. Håkan seger, Frösön


C20

Volvo aq170 eller b30 drev aq 280