541. Hans Nielsen. Askersund

T14

Köpt 2010 på hösten. I riktigt dåligt skick. Dock var det fin kärra den stod på, så priset 6000 kr var OK. Har aldrig jobbat med båtar men nu är följande gjort. Slipat bort färg på hela båten. Sprutat på ny färg, vit botten, vita sidor,röd ovansida med vitt centrum - bilder kommer... Bytte ruta, vilket var en riktig utmaning. Har 4 st stolar ingen soffa bak. Revoverad akterspegel. Har äntligen hittat rätt relingslist!! Söker nu med ljus och lyckta efter rätt sk pollare både den i fram och de i bak... Bytte in en Mercury 50 med sprucket växelhus mot en fin vit Johnson 35´a. Har valt att lägga in matta iden för att få det lite ombonat. På skrovsidorna sitter grå galon som också passar bra. Återkommer med bilder inom kort.

542. Bo Hjelmström,  Lidköping
Sea Fun
Båten är en variant utan den höga fenan, men jag är inte säker på vilka år denna variant tillverkades.
Båten är under helrenovering och beräknas vara klar till 2012. Har fått tag i en Mercury 50 hk från början av 60-talet som nu är renoverad och skall lackeras . Jag skickar över en bild när båten är färdig.

543, Yngve Vestin, Vingåker
B16?
Köpte båten 110810. den liknar en b16 . enligt förra ägaren är det en ockelbo, 5,20 x 1.95. Det sitter en Jonson 60 hk utomb. Har letat efter tillverknings skylt men inte hittat någon sådan.

544. Peter Andersson, västervik
Monaco

Äger båten tillsamans med medl.547.
Vet ej så mycket ännu. Jag får identifiera den ordentligt det sitter en liten skylt med nummer i motorbrunnen. Tyvärr omlackad med billack, men det är ganska snyggt. Det är 3 dynor fram rygg o sittdyna men bak skall den ligga på durken, eller ryggdyna? Ett bra renoverinsobjekt är det, lite grejor saknas, vore bra med foto så man ser hur båten såg ut orginal, om man skall sätta på lanternor, nåväl den skall rejsas med nästa sommar iallafall. Motor blir en Evinrude Lark 40 hp 1970 års modell.

 

545. Johan Thunström, ÅKERSBERGA
C20.
Med B20 (AQ130) och VP270-drev.

En av de första modellerna (orange båge). Inköpt 2008.

546. Oscar Rälg, Nusnäs
Mo-Båt Delux
Köpte båten sommaren 2010 med en volvo penta 600 motor, sommaren gick åt till att laga, spackla och måla undersidan efter den legat mot stenar och gnuggat hål i botten. Nu i sommar kom det fram att det var lagerglapp i veven. Hittade då en fyrcylindrig Mercury 85hk med trasig stator, bytte stator och fick en motor som går som en klocka. Båten är tyvärr inte i original skick, då den har fått ny ruta, ny inredning och ny dålig lack. Kommer dock att original renovera den någon gång i framtiden då det inte finns så många Mo-Båtar kvar. Bilder kommer inom kort.

Samma som medl. 544 Samma som medl. 544

547. Hans Svenningson, Västervik
Type 1 'Monaco'

Äger båten tillsamans med medl.544.
Har precis köpt båten som renoveringsobjekt och söker så mycket information som möjligt. Den har en Evinrude 40hp Lark Selectric som också saknar en del för att bli komplett. Skulle vilja få tag på bilder hur båten såg ut som ny, vilka beslag som satt på och om den såldes med kapell.

 

 

548. Niklas Pelin, Mariehamn
B-14 lux folka och T-14.

 

B-14 lux folka ett renoveringsobjekt som varit lekstuga för 2 pojkar senaste 6- 7 åren, saknar stolar.
T-14 från 1968 med en Johnson Stinger från 1973 på 65 hk körd 2 sommrar nu.

549. Anders Gustafsson, Vingåker

T17 DL

En äldre båt som vi tror är av årsmodell-76.
Gul båt med blått kapell.
Inombordare med B20.

550. Håkan Fredriksson, Linköping

DC 21 -77 med en AQ130 och 280 drev.

551. Håkan Wahren, Falun
DC 21 1979
Gul med OMC 185 V8 och stringer 800 drev.
Orenoverat originalskick.

552. Ulf Zakrisson, Karlstad
S 20. Inköpt hösten 94. Var i dåligt skick men jag rev ut all inredning, slipade och lackade allt. Har inte behövt åtgärda något sedan dess. B 30 med 280T drev, mindre renovering av toppen samt byte av lagret i skölden vid utgående axel. Slutet kylsystem. Går som en klocka. En perfekt DC för dag som weekend i Vänern. En gång Ockelbo alltid Ockelbo

553. Joacim Olsson, Köping

T15 riviera
Båten är i kraf.tigt renoveringsbehov under kommande vinter!

Epoxybehandlas mm.

554. Richard Karlen, Enköping
T14

under byggnation

555. Stefan Bergquist,  Ockelbo

Ockelbo T17 DeLuxe -1975
Familjens första båt! Jag köpte båten i aug, och har precis börjat bekanta mig med den. En mycket trevlig båt i bra skick. Jag hämtade den i Bollnäs, och har återbördat den till sitt ursprung, ockelbo. :-)
Nu längtar jag till nästa sommar! I Motorrummet sitter en Aq115 i den och ett 100 -drev i aktern.
Allt på båten fungerar bra, men jag tycker att den känns lite tung, och vill inte varva ut riktigt i motorn.... (4000rpm och 25knop) Det sitter en 14" propeller på den, är det för stort för motorn? Vad är standard för båten?
Jag tar gärna emot alla tips och råd gällande båt, motor och drev..

556. Anders Lindholm, Sandviken

 

T16
Årsmodell -68 med 70hk Evinrude från -84

557. Michael Johansson, Finspång
T14
Volvo penta 550 2-takt 70-tal
Båten köptes våren 2009 och används flitigt till vattenlek och dagsturer! :)

558. Rickard Nilsson, Torsåker
DC 21
årsmodell -79 med volvopenta V6 4.3l -02 och 280drev.

559. Lennart Sjökvist, KARLSTAD
DC21. Volvo v6 220 hp sx drev utbytt för 3års sedan. Dåsatt det en aq 171 på 280 drev , efter ett stor ras byttes moror och drev ut. Även akterspgeln gjordes om och botten inne i motor rummet gjordes om em gammal skada kom fram under arbetet. då blev det ny instrumet panel och nya kablar. Det finns lite kvar att gör invändigt men det går framåt

560. Henka Hägg, Djurhamn
Folka 1962. Köpt av första ägaren som fick den i studentpresent 1962.
Levererades som ny med en Gale på 25hp som fortfarande driver båten.
Köptes av mig 2011.
Ett bra objekt som förhoppningsvis kommer att vara klart sommaren 2012.