Ockelbobilen

 

 

Vad tänker ni först på när ni hör namnet Ockelbo?

Ställs den frågan till en normalt motorintresserad svensk kan man nästan vara övertygad om att han Inte svarar -ett municipalsamhälle och en viktig järnvägsknutpunkt 55 kilometer nordnordväst om gästrikestaden Gävle.. Nej, han svarar nog i stället någonting så här: »Menar du Erik Ockelbo-Lundgren — han med den där läckert röda Fordspecialen, som vunnit det mesta i specialsportvagnsklassen de senaste åren ...»

Den 37-årige Erik Lundgren har efter härjningstågen med sin 250 hästkrafters Ford special på den nordiska motormarknaden hunnit bli ett vedertaget begrepp under beteckningen »Ockelbo» — trots att han lustigt nog bor i en liten by utanför Ockelbo som heter Mo...

-Safety first, har blivit min segermelodi och ännu så länge har jag faktiskt klarat mig från allvarligare missöden, avslöjar Ockelbo-Lundgren, som här trycker gasen i botten i Hedemora-TT. - Men ibland tycker jag att jag kör långsammast av alla i kurvarna. På raksträckorna har jag dock varit uppe i över 230 km/t. Men i racerkretsar tittar man betydligt mer på varvtalet än på hastighetsmätaren.

Hur har då Ockelbo-Lundgren kunnat hävda sig så förnämligt med en skapelse under huven som en journalist kallade »rena hemslöjden. och en annan »kasserad droskbilsmotor! Vi ställde den frågan till Ockelbos trimningschef Valdemar Lindström, som stolt svarade Precisionsarbete in i minsta detalj. Och då är det kanske inte så underligt att den trygge gästriken på drygt 60 tävlingsframträdanden under de senaste fem åren hunnit få 50 små magiska ettor före sitt namn i prislistorna Den jämna och fina tonen i Lundgren-racerns V 8-motor har kommit att bli något av den rattsäkre gästrikens segermelodi. Vad den beror på?

— Jo, avslöjar Erik L. Jag har kopplat om så att varje cylinder har ett eget avgasningsrör av omkring en meters längd. Dessa åtta rör möts sedan i avgaskammare från vilken det utgår två egentliga och synliga avgasningsrör.

-Det är dom små, små detaljerna som gör’et, anser den gästrikländske fartkungen, som privat döljer sig under titeln köpman, och har agenturen för Alfa Romeo.

En racer som håller måttet i de mest krävande situationer går f. ö. igen i flera Lundgren-sammanhang. Bl. a. har han ännu aldrig råkat ut för någon punktering på tävling. Trots att den svenska racerkungen under ett flertal år hört till toppnamnen i Djurgårdsloppet i Helsingfors — 1951 vann han — sätter han hösttriumfen i Karlskogas Kanonlopp högst på sin meritlista. Han låg som fosterlandsförsvarare inne på repövning och hann nätt och jämnt få permis för att hinna till start. Utan träningskörning fick han starta i sista ledet och när han efter ett verkligt storlopp friskade i mål visste han inte hur det gått. Men Ulla — hans motorbitna fru från Dalarna — hade haft privat varvräkning och kunde omgående dela ut en segerkram...

Taktiksnack före ett isbanelopp mellan Ockelbo-Erik, frun Ulla och pappan Robert Lundgren, vilka båda är hänförda racerentusiaster och ytterst sällan misser någon motortävling.

Innan det blev aktuellt med standardbränsleför sportvagnar surrade ständigt frågan »Vad tror du Ockelbo-Lundgren kör på för soppa? i den fartmättade atmosfären vid de större motorgalorna. Man viste att han körde med ett bränsle av eget fabrikat. Och man visste att sedan hans Ford special under varvloppen sörplat i sig denna hemlagade »soppa» hade den en nästan enformig förmåga att först skära mållinjen.

Vid en större tävling i Finland, då f. ö. förarna tilldelades ett antal bensoldunkar av arrangörerna, märkte Ockelbo-Erik att det försvunnit dunkar ur hans privata bränsleförråd. Han gjorde ingen polisanmälan, men hade sina misstankar att det var någon av konkurrenterna som inte kunnat hejda sin nyfikenhet för att få rätt på Lundgren-mixturen. (Inom parentes så här efteråt kan vi avslöja att blandningen bestod av 75 delar bensin, 15 delar motoralkohol och 10 delar bensol.) Någon tid efteråt fick emellertid den blågule motorkungen sig ett gott skratt, På omvägar fick han höra att en svensk racerförare lämnat in en dunk bränsle för analys på en kemisk station. Analysen gjordes och där konstaterades med stor förvåning bland kemisterna att dunken till över 99 procent innehöll bara bensol. Sopp-tjuven hade haft oturen att lägga beslag på en av de bränsledunkar med uteslutande bensol Ockelbo-Erik fått av de finska arrangörerna...

Texten är hämtad ur "Tekninkens Värld" nr.5 1955.
Fartkungen